onsdag 31 januari 2007

Kockskolan lektion 1: Baconlinda eller "0de to bacon"

Att baconlinda någonting är ett sätt att säga: "Jag älskar dig min lilla råvara, jag vill göra dig ännu godare. Jag vill tillföra sälta och rökt smak och samtidigt få dig att hålla ihop bättre. Det spelar ingen roll om folk tycker du blir vulgär för jag vet att du kommer att bli jättegod, oavsett om du är en korv, dadel, ett torn av torsk eller ett kycklingbröst stoppat med brie. Även om jag sticker ett spett rakt igenom dig så var inte rädd. Du är underbar". Det här var en liten hyllning jag kom på precis nu.

Dagens recept är fortfarande på temat lyx, alltså inga huvudrätter! Det här är små läckra koreanska grillspett som kan serveras som förrätt eller tilltugg. Jag har aldrig varit i Korea men ätit massa koreansk mat i Kina som känns genuin. Grundpelarna i det koreanska köket är starkt, grillat och syrligt. Dessa spett är i alla fall jävligt starka och grillade och tillsammans med lite hemsyrad kimchi uppfylls den heliga treenigheten.



Koreanska grillspett
Teasers för valfritt antal

Bacon (kanske jägarbacon...)
Enoki-svamp
Charlottenlök
Träspett
Chipotlepasta
Soja
Ketchup


Skär av roten på svampen och ta en liten knippa och linda en halv skiva bacon runt. Gör samma sak med små klyftor av charlottenlök. Trä på spett. Blanda ihop 2 msk soja och ketchup med 2 tsk chipotlepasta till en "glaze". Pensla spetten lite. Lägg i en riktigt het panna. Grilla några minuter tills de får mycket färg och löken verkar lite mjuk. Pensla med "glaze" under tiden.


Jag tog jätteläckra bilder på slutresultatet men pga force majeure kommer inte dom upp förrän tidigast ikväll, så håll ut! Angående Enoki (jīnzhēngū på pinyin) så hittar du det i din asiatiska butik. Slutligen prova gärna att grilla hela små bläckfiskar på samma sätt!


Uppdatering: Nu äntligen kommer dom läckra bilderna på dom färdiga spetten! Grilla på spetten riktigt ordentligt som synes på bilden. Har du grillpanna? Använd den. Är det sommar när du läser det här? Använd utegrillen.


2 kommentarer:

Sannah sa...

åh, koreansk mat. Har vänner som är adopterade från Korea och de introducerade mig för denna vitlöksdoftande matkultur (och gav mig ett livslångt beronde av kim-chi på kuppen).

Gillar din blogg skarpt, speciellt din baconhyllning! Baconet behöver fler vänner som du.

Jens sa...

Din blogg är cool med! Känns som vi är lite på samma nivå, två blogg-newbies och båda med Gitto som "gudmor"..