torsdag 1 februari 2007

Oh, I'll never learn

När man inte har så mycket att göra på jobbet så börjar tankarna fara. Jag skulle anmäla mig till högskoleprovet och via en länk från Göteborgs Universitets hemsida kom jag till en artikel om hur resurskrävande det är att äta kött. Som gammal vegetarian och miljövän och med mild ångest för den senaste tidens köttorgier bestämde jag mig för att äta vegetariskt till lunch.

Jag gick till Zucchini på Södra Allégatan som ligger rakt över gatan från mitt jobb. De serverar en vergetarisk buffé med mellanöstern touch för 69 kr. Pga den pågående filmfestivalen här i Göteborg hade dom en "drajv" och erbjöd 10 kr rabatt.

Maten är tyvärr trist. De varma rätterna är sämst. Helt smaklös bambamat där alla grönsaker uppenbarligen kommer ur fryspåse utom champinjonerna som knastrar gött mellan tänderna. De kalla rätterna är bättre. Baba ganoushen var rökig och fin i smaken och hummusen krämig och nötig. Mycket av rätterna kom direkt ur burk som vindolmarna till exempel som får en oljig och kemisk smak av unken mynta. Linssoppan var samma som jag har serverats alla gånger tidigare och den är tunn och tråkig. Det bästa var yogi-téet som smakade så starkt av kanel att det brände i halsen.

Till saken hör att jag har en historia med det här stället. En period gick jag dit väldigt mycket för att jag tyckte att maten var god och framför allt var ägarna ruskigt trevliga! Precis så där trevliga som jag normalt tycker är jättejobbigt men här kändes det innerligt. En gång gjorde jag det ödesdigra misstaget att köpa en liten pistagegodis som jag åt väl tillbaks på jobbet. Efter en tugga såg jag att det var en levande larv i godisen, det är äckligt! Men eftersom jag är en svag människa gick jag inte dit och sa till utan höll mig borta ett par månader tills min äckelmage var borta. Nu har de i alla fall nya ägare som inte är särskilt trevliga. Jag hoppas att jag aldrig går dit igen.

Inga kommentarer: