fredag 16 februari 2007

Strömberg VS Bildt

Häromdagen visade en vän mig ett paket tagliatelle av märket Glenn Strömberg Collection. Det var ett väldigt tillknycklat litet paket som han hade hittat i en rea-korg på T-livs på Andra Långgatan för 5 kr. Han var väldigt nöjd över sitt fynd men jag blev genast väldigt ledsen.

Jag kommer ihåg att jag läste en väldigt underhållande intervju med Glenn i Nöjesguiden någon gång i våras. Där nämnde han att han skulle lansera en egen serie italienska matvaror. Jag tyckte det lät alldeles strålande och såg fram emot att köpa hans produkter. Serien skulle lanseras till sommaren, lagom till fotbolls-VM, men jag varken såg eller hörde något om den. Tills nu.


Min första tanke var att Glenns serie måste ha blivit ett fiasko. Tröstlösa försök från hans sida att få in produkterna i delikatesshyllorna i butikerna men istället reas de ut på en sketen tobaksaffär i Göteborg. Jag hade mycket hellre köpt hans produkter än Anna Maria Corazza Bildts. Tyvärr har jag vid något tillfälle tvingats handla Bildts varor eftersom det var den enda riktiga parmesanen som då fanns att tillgå. Hon har ju fördelen över Glenn att ha oljepengar från Sudan i ryggen. Precis som på Systembolaget så försöker leverantörerna påverka utbudet och placeringen i livsmedelsaffärerna.

Stödköp Glenns varor! Bojkotta Corazza Bildt!

OBS! Den här texten innehåller vilda spekulationer.

11 kommentarer:

Martin sa...

Alltså rena spekulationer är det väl inte? Att Carl Bildt har tjänat rejält på sitt engagemang i Lundin Petroleum är ingen hemlighet.

Sen har jag för mig att Lundin ligger ordentligt back på projektet i Sudan så pengarna kommer inte därifrån utan från andra projekt. Men bara att han engagerar sig i ett sådant företag som jobbar i Sudan utan att berätta att de gör något gott för befolkningen är väl illa nog?

Jens sa...

Du har helt rätt. Jag syftade mer på mina antaganden att det förekommer mutor i livsmedelsbranschen precis som på systemet. Typ att Corazza Bildt bjuder in COOP:s VD till en helg på hennes herrgård i Italien. Vad vet jag?

Anonym sa...

Jens, vandra in i politikens hemisfär och jag kommer koka dig länge i euroshoppernudlar (jag har en säck utgågna nudlar). Corazza Bildt har knappast några Oljepengar från Lundin i ryggen och om vi ska köra på Guilt by association så kommer de flesta matföretag i världen att hamna på Jens "svartlistade", du kommer sluta dina dagar odlandes äckliga ekologiska morötter på någon sketen farm.

Jens sa...

"Alltså ursäkta mig men jag har aldrig blivit så förolämpad i hela mitt liv. Här försöker jag, känd svensk it-profil, att bjussa på mig själv. Och vad möts jag av? Förakt!" Citat Percy Nilegaard

Jag ser inte det politiska i mitt inlägg.

Anonym sa...

Konstigt. Jag ser en massa politiskt i ditt inlägg.

För att citera en annan svensk mediaprofil:

"Nu snackar du en massa teknopolitisk mumbojumbo som bara förvirrar dina matsugna besökare"
- Sverker "The Razor" Olofsson

;-)

Anonym sa...

Så misslyckade är väl inte glenns produkter ändå? Finns i alla hemköp och ica jag har varit inne i. Och vad jag förstår så har det aldrig varit meningen att det skulle vara något delikatessalternativ. Förmodligen får gamla glenn en hel del pengar för att sätta sitt fejs på någon alldaglig pastaserie.

Jens sa...

Inte ens när man hedgar med att man spekulerar vilt kan man oantastat få skriva här!

Anonym sa...

... så går det när man är känd mediaprofil ...

K sa...

Det är visst politiskt, Jens! Mer så. Men en viktig fråga som inte har besvarats är hur pastan smakade?

Jens sa...

Jag har ju tyvärr inte smakat den än! Ska gå och fynda två paket snarast och lämna besked

Anonym sa...

Hej Jens !
Fick den här kommentaren ifrån en anställd jag har på Piwa Food AB. När vissa varor anländer Sverige i Containarar så kan vissa kartonger vara tillknycklat i lådorna. Jag anser det är bättre att sälja ut dessa varor till ett reducerat pris än att slänga dom på tippen. Glenn Strömbergs Collection innehåller dom bästa råvarorna ett Italienskt företag kan tillverka, därför vill jag inte höra ordet rea priser eftersom vi bara levererar ut fullgott innehåll och förpackningar till butik. Jag är tacksam också att vi har en sådan butik som T-Livs & spel som tar hand om sådana varor som varken Du eller övriga konsumenter vill se på dom större livsmedelsbutikerna, utan det kan komma till användning för en student etc. Jens gå nu och köp Glenn´s hela produkt serie så skall jag lova Dig att "Det är så gott så att dina smaklökar dansar tango"