tisdag 27 februari 2007

Fiskrutan

Man kan ju inte sitta och blogga från västkusten utan att ta med några fiskrecept. Det blir än mer oförlåtligt när man jobbar inte mer än 5 minuter ifrån Feskekörkan (ja, den heter så). Men så igår bestämde jag mig för att shoppa lite på lunchen till en god fiskmiddag. Jag valde dock att gå till Delikatesshörnan i Stora Saluhallen. Jag tycker att dom tillsammans med Feskarbröderna i Nordstan är bäst. Feskekörkan är oftast onödigt dyra, misstänker att det försigår kartellbildning i den byggnaden. Stora Saluhallen har ju dessutom allt (fisk, kött, grönsaker, kryddor...) samlat under ett tak.

Efter att jag köpt mina rödtungafiléer kände jag mig dock lite otillfredsställd. Saluhallen innebär en mängd intryck och frestelser. Jag bestämde mig för att köpa lite prosciutto hos den vänliga östeuropéen, ingen surf utan turf! Lite grönsaker blev det också.

Prosciuttolindad rödtunga med salvia
3 personer

600 g röd-, sjö- eller bergtungafilé
100 g prosciutto- eller serranoskinka
1 citron
olivolja
1 rejäl knippa salvia
olivolja
salt och peppar
ströbröd

Det här är inte alls svårt men tar en liten stund. Lägg upp filéerna och salta och peppra och pressa lite citron över. Lägg på några salviablad på varje och rulla ihop. Lägg tätt bredvid varandra i en form. Vispa ihop 4 msk olivolja med 2 msk citron och salt och peppar. Häll över fisken och låt stå i 1-2 timmar. Ta upp (spara marinaden) och rulla i ströbröd. Linda en skiva skinka runt varje. Häll på marinaden och resten av salviabladen. Baka i 200 grader i 15 min.

Notera grillvanten på bilden som var vinsten från Ragazze-tävlingen!

Till detta serverade jag en svamprisotto och lite gremolata. Risottoreceptet känns onödigt att skriva här, det kan du säkert hitta någon annanstans. Jag använde en frusen (och sedan uppvärmd) överbliven rödvinssås. Ja, man har sådant i frysen om man bor hemma hos sina föräldrar som jag gör tillfälligt sedan hrmm... 9 månader tillbaka. Egentligen hade jag tänkt använde marsala eller torr sherry för att det sätter lite smak och passar bra med svampen. Jag har tyvärr bara ett stort och klumpigt pass som legitamtion och jag undviker oftast att ta med det så nåt systemetbesök blev det inte. Hursomhelst blev detta en höjdare och kanske det bästa hittils på Vänlig Mat. Det är ganska kraftiga smaker och den stackars fisken får ge vika för svampen och prosciutton. Det hela lättas sedan upp av gremolatan. Gremolata är alltså en knippa bladpersilja, rivet skal från en citron och två finhackade vitlöksklyftor ihoprört. Passar perfekt till allt italienskt och livar upp den tristaste pastasås!

9 kommentarer:

Louise sa...

Jag måste göra som du och börja linda in mat i mat mer, det blir så gott.
Jag bor ju hemma hos min mamma men inte går det att hitta någon fryst rödvinssås där inte...

Jens sa...

Jepp, det borde du!

Man tager vad man haver, detta var ju en något freestylad risotto. Enda fördelen med att bo hemma är att man kan hitta sådant och har mer pengar över till att köpa konstiga matvaror.

Louise sa...

Det är verkligen sant, det är helt klart det som jag lägger mest pengar på, konstiga matvaror. Mitt senate inköp var skogsöron!

Louise sa...

Vilken fin grillvante!

Jens sa...

Hmm... skogsöron... det är en svamp va?

Jepp den är väldigt fin. Nästan hjärtformad och går att vända ut och in så den passar både höger- och vänsterhänta

Louise sa...

ja, nån slags svamp är det men väldigt tunn och utan fot, men jag har inte hunnit titta närmare på dem än.
Inspirationsbilden inför ma la tang lagandet var bra jag tror också jag ska äta ur en plastpåse!

Anonym sa...

Skönt att se att Posten höll sin del av dealen (och att vanten redan kommit till användning). Jenny Jurnelius grillvante är en stor favorit hos oss på Tre tjejer i köket!

Anonym sa...

Jag handlar alltid hos feskarbröderna när jag är i Göteborg.Har kylväskor fulla med fisk på flyget hem :)

Jens sa...

Tania: Ja, dom är bäst! Gå inte till fula och dyra fiskekyrkan