tisdag 20 februari 2007

Bedövande och Stark Soppa

Trots att jag är en varm Kinavän måste jag erkänna att jag har varit väldigt dålig på att utforska stadens asiatiska butiker. Har hängt en del på Hung Fat Trading men mest för att köpa grönt te att grogga med och wasabiärtor som snacks. Nu tror jag att Heng Li Market precis vid kinesiska konsulatatet på Bazargatan är min favorit. Väldigt bra färska grönsaker och lika mycket bra konserverat och torkat. Även affären brevid seriebutiken Dolores på Södra Allégatan verkar ha bra frys- och kryddsortiment men har bara hunnit sticka in huvudet där än så länge.

Igår fyndade jag mycket härligt på Heng Li; vaktelägg, nudlar, koriander, enoki-svamp och tofukräm på tub. Detta skulle bli en Ma La Tang (Bedövande och Stark Soppa). När jag kom tillbaks från lunchen kom jag på att det var sötpotatis som brukade vara så gott att ha i. Nåväl, jag fick gå förbi Willys på vägen hem tänkte jag. Nu trodde jag inte att chansen var så stor att Willys skulle ha sötpotatis men jag tänkte att jordärtskockor skulle gå bra med. Väl där inser jag att de inte ens har några sketna jordärtskockor. Ibland lyckas de gömma undan dem i den lilla korgen med ingefära, vissa tycker tydligen att de är förvillande lika. Sur och desillusionerad köpte jag ett paket groddar istället. Jag hatar Willys! Hemma hittade jag en bit rotselleri som fick duga istället.

Ma La Tang
4 portioner

1 msk sichuanpeppar
2 msk sambal oelek (eller liknande)
1 bit rotsak
en knippe koriander
ett paket enoki-svamp
2 paket tofu på tub eller annan sort
1 burk vaktelägg
pak choi/cai xin/sallad/spenat
1 msk vegeta
salt
olja (lite neutral och lite sesam)
vinäger (malt eller äppelcider)

Rosta sichuanpeppar i torr panna och mortla. Lägg rotsaken i ganska tunna skivor i 2 liter vatten. Häll på sichuanpeppar, vegeta, sambal oelek, olja, vinäger, salt och lite av koriandern. Koka häftigt till rotsaken är nästan mjuk. Lägg i nudlar, koriander, tofu, sallad, enoki-svamp och vaktelägg. Koka häftigt till nudlarna är mjuka. Smaka av med mer peppar, vinäger, vegeta och sambal. Det ska kittla på tungan!


Det fina med Ma La Tang är att när man köper det på gatan i Kina får man själv bestämma vad man ska ha i. Det här är en vegetarisk variant men ofta har man i korvar, köttbullar, fiskbollar och annat läckert. Variera själv!

8 kommentarer:

Louise sa...

vad spännande, alltid undrat vad man gör med vaktelägg! Det här ska jag pröva! Men vad är vegeta för något?

Jens sa...

Det är en ganska hemsk produkt egentligen, typ buljongpulver. I Kina använder de väldigt mycket av något som heter glutamat som är ungefär samma sak, mest för att förstärka smaken. Ett måste för umamidiggare...

Louise sa...

Aha! Mmm...ständigt denna umami!
Men kan man lika gärna använda en torkad svamp eller något härligt ruttet?

Jens sa...

Det kan du säkert. Även om såna här pulver verkar ganska hemska så är det i alla fall väldigt genuint och väldigt vanligt i det kinesiska köket.

Louise sa...

Det kanske är vanligt, men är det verkligen genuint? Är inte det genuina det som de använde innan de fick pulvret?

Louise sa...

Det kanske är vanligt, men är det verkligen genuint? Är inte det genuina det som de använde innan de fick pulvret?

Jens sa...

Yes! Dubbelkommentar! Tja, min uppfattning är att kineser oftast inte är så värst sentimentala med det förgångna och att för det flesta är det genuint med glutamat. Men prova gärna något eget och berätta för mig sen!

K sa...

Har du fler tips på vad man kan göra med enoki-svamp? Jag måste erkänna att jag aldrig har tillagat den. Kan man använda den som vilken svamp som helst?