onsdag 14 februari 2007

Mat och spel 2

Uppdaterad: Bild
Ny vecka och Johannes bjöd in till Settlers och lite god mat hos sig. Efter en middag med Östeuropa-tema hade Adam blivit helt hänförd av den ryska bondsoppan Borsjtj och de övriga hade inte mycket att sätta emot. Visst tänkte jag men eftersom jag som vanligt var "designated chef" så ville jag göra det på mitt sätt. Jag konsulterade ett gäng olika recept för att komma fram till min soppa. Jag ville ha kött i men inget sidfläsk, inte för mycket grönsaker och jag kände att kumminsmak och syra var viktiga komponenter. Sagt och gjort, jag börjar putsa kött och de andra sitter och larvar sig i köket.

Borsjtj
4 personer (vi var 5, för lite!)

700 g högrev
1 kg rödbetor
2 morötter
1 bit vitkål
2 l oxbuljong
2 lagerblad
2-3 tsk kummin
4 msk äppelcidervinäger
salt och svartpeppar (rikligt)
smör och olja

Putsa högreven och skär i små bitar, bryn i smör och olja i en stekpanna. Skala och hacka rotfrukterna, riv några av rödbetorna (för att du inte orkar hacka mer) och vitkålen. Spara en stor rödbeta till senare. Fräs på grönsakerna i stekpannan. Flytta över till köttet som du lagt i en gryta. Slå på buljongen, lagerblad och kummin. Koka minst två timmar. Riv den sparade rödbetan och blanda den med ett par msk äppelcidervinäger och blanda i soppan när den är klar. Smaka av med rejält med salt, peppar och ev. mer kummin. Servera med crème fraiche och ett gott bröd.

Jag gjorde även små palsternackschips till. Skiva en palsternacka väldigt tunt. "Fritera" i mycket olivolja och lägg på hushållspapper. Dutta på salt och finhackad dill. Lite malplacerat tillbehör till den rustika soppan men mycket gott. Fick höra att: "Den var väldigt bögig och smakar inte som borsjtj ska men det var den godaste jag ätit", okej för mig!

Spelandet var tråkigt och gick dåligt (för mig) och spårade till slut ut totalt i fusk och personangrepp.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Soppan var definitivt en av de godaste jag ätit, och då är jag ändå ganska svårflörtad på soppområdet. Dock tycker jag att du borde nämnt den sovjetiska inramningen vi hade på middagen.

vi ses på lördag!

Anonym sa...

Om det var sovjet-tema var det ju verkligen inte högerrev! Tur att jag vet bättre nu!

Jens sa...

Louise: Hehe.. korrekt! Du borde skaffa en matblogg, det är underligt beroendeframkallande!

Anonym sa...

Att bara vara matbloggsläsare är beroendeframkallande!
Jag har funderat på det och jag ska nog fundera ett litet tag till! Kanske är det lite fegt att fundera så mycket men snart kan jag nog inte hålla mig längre!

Jens sa...

Från början kände jag att bloggande stred mot allt det jag står för. Det är fantastiskt hur fort man kan ändra uppfattning när man väl börjar! Börja blogga Louise!

Anonym sa...

vi får se... jag har ju ett väldigt lugnt jobb så det kan nog vara ett bra tidsfördriv!

Jens sa...

Jag har ett VÄLDIGT lugnt och VÄLDIGT tråkigt jobb med enda fördelen att jag sitter vid en dator. Laga något gott på kvällen och skriv om det dagen efter på jobbet!

Anonym sa...

Låter som att vi typ har samma jobb! det är bara det lilla kruxet med blider måste på nåt sätt få dem från min bredbandslösa hemdator till jobbet, men det borde nog gå på nåt sätt!

Jens sa...

Lägg över bilderna på ett USB-minne och smyg in det i datorn på jobbet när chefen inte kollar!

Anonym sa...

bra ide, du har övertygat mig, men jag måste nog ta helgen på mig för att klura ut vad bloggen ska heta! nu blir det svåra besut som ska tas!

Jens sa...

Yes! Låt mig få veta när den är klar!

Anonym sa...

absolut!

Anonym sa...

Min ryskfödda mammam brukar ha citron som man kan droppa i soppan.Och så sk adet vara kryddpeppar som man kan krydda i efteråt.Tycker jag dååra.