fredag 23 februari 2007

Elefantmannen

Igår hade jag tänkt se Elefantmannen med min mamma eftersom jag kände mig precis så. Hälften man, hälften elefant. Tyvärr fungerade inte DVD:n så det blev inget med det. Jag har sett den för mycket länge sedan och upplevde den då som väldigt läskig men framför allt sorglig. För motsvarande 7 kr i Shanghai kändes det som ett givet köp.

Igår åt jag risoni och har kommit fram till att det nog är min favoritpasta. Små, fina korn som lätt rörs ihop till en krämig risotto-aktig röra.

Fredag idag och lönedag (tjohoo!) så det blir nog sushi till lunch. Känns som om matkännare nu för tiden endast lite skamset erkänner att de älskar sushi. Det har blivit en ganska banal stapelvara som är likvärdig med pizza och korvbricka. Men alla vet att normala människor får såna cravings efter sushi att det värker i ben och armar. Har t.ex en kompis som grusade sina sommarplaner med tågluff och Arvika-biljett genom att bränna pengarna på sushi.

I Göteborg är nog Yoshi bäst när det gäller sushi. Väldigt frächst och gott utan krusiduller. Tempu är av det lite raffigare slaget och jag höll länge det som bäst i stan just på grund av det. Tyvärr är deras läge under en rulltrappa inne på Konsum Avenyn allt annat än tacksamt. Något som jag har märkt av kommentarer från stockholmare och efter att själv ha ätit sushi där är att Göteborg har extremt stora sushibitar. Det verkar som om det finns två skolor. Västkustskolan med groteskt övervuxna bitar typ Supersushi och Stockholmsskolan med små läckra bitar som man inte blir mätt på typ Ki-Mama. Jag måste villigt erkänna att jag föredrar de små läckra bitarna i Stockholm men man blir ju inte mätt! Idealet hade varit om man fick sina små sushibitar följt av en skål ris med currygryta och en flottig friterad schnitzel. Detta är vardagsmat i Japan där inte allt är litet och läckert!

Slutligen kan jag berätta att när jag med några vänner summerade året 2006 och kom till "Årets besvikelse" valde jag Yammy. De andra nämnde saker som när flickvännen gjorde slut eller katten gick och dog men en lunch på Yammy i våras tog priset för mig, alla kategorier.

5 kommentarer:

Louise sa...

Jag har bara ätit göteborgsk sushi en gång och de bitarna var enorma men mycket billigare än i stockholm. Jag åt dem på tåget som färdkost mycket godare än SJs mackor. Det bästa med göteborgssushin jag åt var att de hade en massa sesamfrön strödda över sig, men jag håller nog med dig om att de små bitana är bättre. De känns i alla fall lyxigare!

Jens sa...

Ja, sesamförn brukar finnas som tillval. Men Stockholm knäcker nog Göteborg vad gäller sushi på alla punkter utom priset. Standard i gbg är 60 spänn för en 11:a, vad kan det vara i sthlm? Tyvärr har jag inte varit i Japan men den bästa sushin jag ätit är på Ishin i Peking. Mmmm sjöborre!

Louise sa...

Jo, det är en väldig skillnad i pris 11 bitar brukar kosta typ 70 eller 80 om man äter lunch. På kvällen kan det vara ännu dyrare, men priserna skiljer väldigt mellan olika ställen.

Louise sa...

Förresten har du ätit tusenåriga ägg?

Space babe sa...

Hej, nu ligger din blogg i min google-reader. Underbar post. Kul med den halvbra kinakrogen. Om du kommer itll Sthlm måste du äta på Akki, ett hål i väggen korsningen Götg/Folkungag. Bitarna är små, men fisken är fantastisk och varierad. Om du beställer en 9 eller 13-bitars så är bara EN lax. Jag kan inte längre äta sushi någon annanstans.