måndag 19 februari 2007

Försäsong

Jag har haft en riktigt trevlig mathelg! I fredags grundade jag med afterworkbuffé på nya favoriten Lilla London. Det är en ganska murrig pub med lite "Stena Line"-känsla men en folklig och vänlig atmosfär mitt på Avenyn. Maten bestod av prinskorvar, köttbullar, gurkstavar, klyftpotatis och Rhode Island-sås. Låter kanske lite vulgärt men alldeles lagom i afterworksammanhang eller som mitt sällskap Krille uttryckte det: "Det är helt perfekt".

Några andra vänner satt på det lite flottare Wasa Allé men vi drog oss lite för att gå dit av rädsla för att det var för flott för oss. Vi gick i alla fall dit till slut men hann inte mer än sticka in huvudet innan de andra bestämt sig för att gå. Det lilla jag såg verkade inte så farligt och maten hade tydligen varit väldigt bra och "medveten". Jag har ätit lunch flera gånger tidigare på Wasa Allé och deras husmanskost-buffé var helt oslagbar i början för 99 kr. Härliga fiskgrytor på lax och lubb, mumsig kalops och fantastiska sallader i fina lokaler. Redan efter tredje gången hade något hänt och den tidigare fräscha och lätta maten som varit deras profil hade bytts ut mot gräddigare historier. Då är deras bakficka Wasa Källare ett säkrare kort. Husmanskost som säljs i mikroformar till oslagbara priser.

På lördag var det dags för Vasa Boys Clubs första försäsongsträning. Sex tappra lirare hade orkat sig upp klockan 15 för träning ute i Kålltorp. Som belöning bjöd jag Krille och Johan på middag. Självklart valde jag pasta för att vi skulle tillgodogöra oss träningen maximalt. Det blev en variant inspirerad av den grymme kocken i "Licence to Grill". Han använder ju sin grill till allt men jag fick klara mig med ugn och spis.

Pasta med sås på rostade grönsaker och korv
4 personer

10 plommontomater, halverade
2 hela vitlöksknippen
1 aubergine
1 röd och en 1 gul paprika
champinjoner
rödlök och charlottenlök, klyftade
färsk oregana och/eller rosmarin
salt och peppar
vinäger
socker
chipotlepasta (min favorit!)
några goda korvar
ett paket pasta

Rosta alla grönsaker i salt och olivolja i omgångar i ugnen. Auberginen rostas hel och gröps ur. Vitlöken rostas hel med skal och topen avskuren. Paprikan rostas svart, sköljs i kallt vatten och skalas, lägg i olivolja och citron så länge. Allting körs i mixer utom svamp, lök och paprika som skärs ner och hälls i den mixade såsen. Smaka av med salt, peppar, vinäger, socker och chipotlepasta. Häll över såsen i en wokpanna. Häll i pastan som har ca 2 min kvar och låt koka färdigt. Toppa med stekt korv i skivor och parmesanost.

Mums! Slutligen måste jag tipsa om Rosenkaféet i Trädgårdföreningen. Jag var där tillsammans med Claes och Anna i söndags och åt deras sconésbuffe. För 79 kronor får man obegränsat av tre olika sorters scones, cheddarost, marmelader och sylter, clotted cream, frukt och kakor, kaffe och te. Mer prisvärt än hotellens dyra afternoon tea!

PS. Jag vann tävlingen på Ragazze!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Låter som en bra helg och dess utom vinna ragazzes tävling! Grattis!
Nu har jag skaffat mig min blogg, tack för att du övertygade mig!
men jag lyckas inte logga in rätt i din komentar men min adress är www.dozzilagar.blogspot.com

Kinna Jonsson sa...

Såg att du vann tävlingen, vad roligt! Grattis!

Gitto sa...

Grattis!

Och jag vill bara meddela att jag når göteborg i slutet av april, så se till att göra plats för mig i din filofax! :)