torsdag 8 februari 2007

Mat och spel

Igår var jag hemmas hos Adam för Settlers of Catan och middag i goda vänners lag. Ölen lades på kylning och jag förpassades genast till spisen och började skiva lök och strimla potatis till en Janssons frestelse. För att imponera på mina vänner twistade jag till min Jansson. Grunden är en vanlig Jansson med 3 dl gräddmjölk blandat med hela burkens ansjovisspad men med lite repad timjan över för ett få lite fransk touch, lite som den klassiska Paj Provence. Ansjoviskryddorna och timjan gifte sig fint! Tyvärr tog den inte upp all vätska och satte sig eftersom den lagades i en alldeles för liten form (studentkök...). Blev ändå fullt godkänt.

Till den serverades en gravad lax med ädelost i citronvodka, lånad av Ragazze-gänget. Det här blev en riktig fullpoängare, stående ovationer laget runt! Till ädelostmarinaden användes polsk Slivovitz på ansenliga 70(!) procent. Jag hade även hittat riktigt fin saltgurka inlagd med ekblad från den lilla ryska affären Babushka. Den är väldigt mild med mycket dillsmak och en gräsig ton från ekbladen. Även senapsvinaigretten hade fått sitt från Babushka i form av en liten kaxig burk rysk senap. Till allt det goda drack vi öl av "enklare sort" som synes på bilderna.

Jag kom sist båda spelomgångarna, missade bussen hem och mitt ressällskap Johannes blev nästan påkörd av vagnen men gott och trevligt var det!

6 kommentarer:

sista skriket sa...

shite vad gott det d'r sista s[g ut. n'r ska du blogga om dina fiskpinnar d[?

Jens sa...

du kan få gästblogga om fiskpinnar! eller något annat kinesiskt...

sista skriket sa...

really? jag gör gärna en shanghai street-food special...

sista skriket sa...

I was just looking for some good food literature online and I stumbled on this fantastic blog from Sweden. I can't read the language, but the pictures look so good!

Jens, WHAT ARE YOU DOING!?! Pull yourself together man! And send me an email!

your friend,
Caleb
calebmarch@gmail.com

Sannah sa...

Halloj! Vet inte riktigt varför, kanske pga av all saltgurka och vodka, känns det som om ni haft en riktig ryss-fest. Det är liksom bara pasjkan som fattas! (Missförstå mig rätt, I mean it in a good way.)

Det bjuds förövrigt på harissa-recept nu i min blogg, så skynda dit vetja!

Anonym sa...

Kan lugnt skriva under på att maträtt nummer två var något av det bästa jag ätit på länge, en riktigt ohelig allians mellan olika råvaror.