lördag 3 februari 2007

Mormor Sonjas köttfärssås

Det här är mitt bidrag till Lisas bolognese-tävling i klassen svensk fri stil. Det här var en av mina absoluta favortirätter som liten :

Mormor Sonjas Köttfärssås
4 portioner

2 gula lökar
500 g blandfärs
3 dl vispgrädde
ca 4 msk soja
1-2 vitlöksklyftor
salt, peppar

Stek hackad gul lök och köttfärs. Häll på grädde. Häll på soja och pressa i vitlöksklyftor. Låt puttra på i 1o min. Smaka av med salt och peppar och mer soja och vitlök om det behövs, det ska vara en ganska bitig smak. Servera med fullkornspasta för att dämpa ångesten.


1 kommentar:

Carl W. sa...

Denna ragu var helt i min smak! Funkade hur bra som helst utan tomat. Fick mig att minnas min mormors köttfärssås, som dock var tomatbaserad om jag minns rätt.

Hittade för övrigt hit via LFW:s bolognesetävling. Tack för att du delade med dig av receptet!