onsdag 22 augusti 2007

Tack för ankan!

Häromdagen fick jag ett SMS med frågan "Hur är det?" och följdfrågan "Äter du dåligt?". Jodå bloggen, det är ganska bra med mig. Jag knegar vidare på Systembolaget som jag har gjort hela sommaren. From nästa vecka börjar mina studier till ekonom och i oktober flyttar jag in i min lilla lägenhet i västra Göteborg. Spännande tider alltså. På fråga nummer två är svaret inte lika upplyftande. Jag äter nog ganska dåligt och framför allt tråkig mat. Den ohämmade inspiration jag (ibland) kände när jag matbloggade har varit obefintlig.
Det var pärlan Louise som så omtänksamt undrade över min matsituation och för att förbättra densamma skickar hon mig en grillad anka på posten(!). Den blev ett ypperligt incitament för att genast börja laga god mat och blogga igen.


Ank- och potatissallad
3 personer

1 grillad anka (650 gr)
10 potatisar
1 stort fänkålshuvud
1 knippe salladslök
1 paket blandsallad
skal och fruktkött från 1 apelsin
1 chilifrukt
färsk koriander
kapris
olja och vinäger
salt och peppar

Tvätta potatisen och skär den i klyftor. Skär fänkålen i stora bitar, spara några lite minde bitar. Lägg potatis och fänkål i en långpanna med bakplåtspapper. Skvätt på lite olja och salta och peppra, baka i 225 grader ca 30 min. Skär ankan i små bitar (den är helt benfri och kan köpas fryst på asiatiska affärer). Stek dem i pyttelite olja tills de fått fin yta, låt rinna av på hushållspapper. Skölj salladen. Skär ner salladslöken och koriander och finhacka chilin. Riv skalet på apelsinen och skär ut filébitar så gott det går och hacka ner dom. Blanda allt i långpannan och häll på kapris och dom råa fänkålsbitarna. Smaka av med salt, peppar och vinäger. Äts lite ljummen.


Det här blev jättegott och förhoppningsvis starten på en riktigt bloggig mathöst. Ankan var fantastiskt fin och fet och jag ska verkligen leta reda på en återförsäljare i Göteborg. Måste också pusha för kombinationen apelsin, fänkål och kapris - helt oslagbart i kalla och ljumna rätter.

P.S. Louise har ett ankrecept här och Lotta Lundgren har ett där.

6 kommentarer:

K sa...

Så trevligt att du är tillbaka! Kanske borde jag skicka dig lite kapris i salt.

Kristina Eriksson sa...

Det ser väldans gott ut. Har ätit en del ankbröst i sommar å det är ju så gott!

Anonym sa...

Jag hopppas att du äter skittråkig mat i höst, verkligen sjukt deppig mat. Typ tonfisk med kikärtor i en odiskad salladsskål.

Louise sa...

Anonym verkar vara en bitter en!
Kul att du äntligen är igång igen! jag ska pröva potatis fänkål och kapris isalt!

Anonym sa...

Läs schyffert: http://henrikschyffert.blogspot.com/

Han ska turnera med monolog om 90-talet. yeah!

/mannen som dricker öl och äter guacamole dagarna i ända.

Anonym sa...

MEN
Hur är det möjligt att skicka något sådant med posten? BLir det inte dåligt då?