lördag 23 juni 2007

Äntligen!

Nu har den kommit - årets mest efterlängtade produkt - den holländska matjessillen! Om du inte själv visste att du har längtat efter den så kan jag tala om att det har du!


Du köper den hel och rensar den och det är inte alls svårt. Sedan kan du äta den som vanlig svensk sill med potatis och gräddfil eller bara på en knäckemacka med smör och lite rödlök på. Smaken är fantastiskt ädel och fin och inte lika påträngande som den svenska söt- och saltsliskiga. Den är också betydligt fetare och smälter verkligen i munnen. Kryddningen är diskret och det är i stället den jästa smaken som får spela första fiolen. Smaken kan liknas vid ansjovis, lagrad ost, rysk kaviar och surströmming. Så passa på nu och köp på er sillen för den tas bara in av fiskaffärerna till midsommar och framför allt i Göteborgsområdet. Om det är någon annan än Louise som också vill ha sill men som har svårt att få tag på det själv så hör av er. Jag gör helst små munsbitar (eller "snapas" som det kallas) på min sill; kokt skivad potatis, en klick gräddfil, sill, lite brynt smör och hackad gräslök. Perfekt tiltugg på sommarens bjudningar!

9 kommentarer:

Louise sa...

Jag är avundsjuk men snart blir det ju min tur också!
Jag har haft extremt tråkigt på jobbet idag var datorlös hela förmiddagen så jag läste mina tantkollegornas Allas-tidingar och där stod det om varför sillen nuförtiden är mycket hårdare än förr (ärligt talat så hade jag ingenaning om att den var det men det var intressant i alla fall). Det beror på att man förr rundkryddade sillen, vilket betyder att man kryddade den hel och filéade den sen dvs precis som den holländska sillen. Kan det vara hela hemligheten bakom läckerbiten eller vad gör de mer för konstigt med den?

Jens sa...

Jag tror inte dom gör så mycket, och det är hemligheten!

Lisa sa...

Har du ätit hos Frida än då?

Karin sa...

På riktigt?!?!?! Holländsk matje... Jag döööör :D

Jens sa...

Lisa:
Nej, tyvärr! Har varken haft tid eller råd. Just nu har jag i alla fall råd så jag ska verkligen ta det någon gång i sommar!t

Karin:
Anar jag sarkasm?? Vänta du bara till du har provat sillen!

Lisa sa...

Maatjes! Herregud! Synd att jag inte bor i Gbg och är på väg på semester ...

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Unknown sa...

Vi är superimponerade över din blogg!

Kärlek!!

Louise sa...

Kom tillbaka Jens, jag saknar dig!!!