måndag 4 juni 2007

Italiensk afton

Jag och mina bröder bestämde att vi skulle ses över lite vin och något gott att äta. Jag fick i uppdrag att köpa kallskuret. Jag hade tänkt att gå till Stora Saluhallen men hann inte dit från jobbet på lördag eftermiddag. Först gick jag runt och snurrade på Södra Vägen för att hitta den fina deliatessbutiken Terreno & Smaksak där jag fått höra att det fanns fina grejer. När jag väl hittade den så var den så klart stängd. På vägen därifrån passade jag på att spana efter Frida Larssons Taste International som ska ligga där i krokarna men utan framgång. Var ligger det?! Det blev till slut Konsum Avenyn och deras charkdisk. Den är inte fy skam den heller och resultatet där blev Bresola, Italiensk salami, tryffelsalami, Serranoskinka och Tvärnöskinka. Här har vi lagt upp det med lite melon och som bonus två små franska korvar. Dom fick jag skickade till mig av underbara Louise ända ifrån Paris!

Allt var jättegott och det är en sådan lyx att bara få möla i sig mat. De franska korvarna var särskilt spännande. De luktade lite kinesiskt (kan inte förklara bättre än så) och smakade av typiska brödkryddor alltså anis, fänkål och kummin. Häftig! Tryffelsalamin är grymt smakrik och med bröd och lite olivolja är den väldigt dryg. Fortfarande är det dock Serranoskinkan som är kung i charken.


Min ena bror hade plockat med sig en liten ankleverterrin på fläskbog och pistagenötter. Den var ljuvligt fet och god och hade fin sälta från fläsket och gott tugg från nötterna. Till terrinen och charkuterierna drack vi ett mycket gott italienskt rosévin som var väldigt vackert djupt blekrött.

Sen kom ostarna. Från vänster har vi Caprinelle, en härligt mild baskisk getost med en ljuvligt mjuk konsistens. Sen en vanlig bit parmesan men som var ovanligt rund i smaken och inte så salt. Slutligen en tung bit Ubriaco di Amarone som är komjölksosten Monte Veronese som har tvättats i Amaronevin. Till detta drack vi så klart en Amarone och det var en tung pjäs med mycket smak av fikon och torkad frukt. Det var nog bland det bästa viner jag någonsin druckit. Som anställd på Systembolaget kan jag tyvärr inte gå in närmare på produkten men köp valfri Amarone och njut.


Av en ren händelse hade jag lite panna cotta stående i kylen. Panna cotta är hur lätt som helst att göra och den här var gjord på enklast vis men utan fusk dvs på riktig grädde och vaniljstång. Den var också smaksatt med lite marsalavin och passande nog så drack vi just marsalavin till.

9 kommentarer:

Husmodern sa...

Åh, jag skulle också vilja ha matnördsbröder! Lyllo dig! Tänker inte orera om osten, men resten ser trevligt ut! Och Louise är snäll!

Louise sa...

Åh vad kul att få vara underbar! Nu luktade jag inte så intensivt på just de där korvarna men jag köpte en annan och den skulle jag säga luktade likanade som mina balettskor fast gott!
Får man inte rekomendera vin om man jobbar på ststembolaget? Jag trode att det var det man gjorde där!
Härligt att bara råka ha lite panna cotta till övers!

Jens sa...

Husmodern:
Jorå, dom kan var ganska trevliga ibland.

Louise:
Man måste vara helt märkesneutral och det skulle ses som en favorisering om jag nämnde ett specifikt vin. Men när man väl står i butiken så är det klart att man rekommenderar folk sina egna favoriter. Hmm, det är lite känsligt det där.

Anonym sa...

Om du gillar Serrano, har du testat Pata Negra? Lite vassare och dock dyrare men vilken smak.

Anonym sa...

Var det där folkligt italienskt eller bara väldigt ickefolkligt?

Jag är sugen på spel och mat. Jag vill ha en sommaredition. Det är dags, och det är väder och Karpen ligger och väntar.

Anonym sa...

Vill passa på att slå ett slag för en liten delikatessbutik på Kastellgatan, heter Ma cuisine eller liknande. Drivs av två charmiga äldre fransmän, med karaktäristisk brytning. Har fantastiskt goda Franska specialitéer och ytterst prisvärda luncher.

Jonas Bergroth sa...

Taste ligger på berzeliigatan – alltså den gatan som börjar mellan stadsbiblioteket och stadsteatern och går ner mot scandinavium.
om du kommer från södra vägen, vik av ner mot scandinavium och gå på vänster sida (med näsan mot scandinavium, alltså). Där ligger det på nr 18 – ungefär mittemot en italiensk restaurang som heter Vivaldi.

K sa...

Som systembolagsanställd känner du förstås till att ubriaco betyder packad, dragen, full på italienska. Är det då lämpligt att du gör reklam för sådana ostar på din blogg?

Jens sa...

håkansson:
nej, har inte provat. Det är den skinkan där grisarna bara äter ekollon va?

kultursylt:
låter sjyst! måste börja hänga mer i linnéstan...

jonas:
jag vill dit!

K:
det visste jag inte men nu ska jag givetvis ta bort reklamen!