söndag 10 juni 2007

Tilltugg

Mina absoluta favoritkakor är aprikossnibbar från kakbibeln "Sju sorters kakor". Degen är så väldigt fet och god och aprikosmarmeladen som fyller dom är ju helt klart kungen av marmelad. När jag tänkte på dessa så fantiserade jag om att man skulle kunna göra små förrättskakor på samma sätt, fast ändå med lite sylt i! Tja, så här blev resultatet och det var inte så dumt. Passar bra till ett glas rosévin eller till ostbrickan. Fyllningen varierar man som man själv vill.

Förrättssnibbar
20 kakor

125 g smör
1/2 dl socker
skal från 1 citron
3 dl vetemjöl
1 äggula
1 ägg till pensling

Fyllning:
marmelad (fikon, rabarber...)

Topping:
rosmarin
havssalt
parmesanost
citronskal

Hacka samman smöret och de torra ingredienserna. Tillsätt äggulan och arbeta ihop degen. Låt degen vila i kylen i 1 timme.
Kavla ut degen tunt och sporra den i kvadrater på 5x5 cm. Klicka på marmelad och vik ihop dom. Lägg på en smord plåt och pensla med ägg. Lägg på toppingen. Grädda mitt i ugnen på 175 grader i 10 min.


Ett annat litet snackstips är de nya rotfruktschipsen från Bjäre hembygd. Jag upptäckte dom efter att ha läst om dom i ett nummer av Allt om mat och jag tyckte dom lät trevliga. En påse på 75 gram innehåller chips av palsternacka, blå kongo, rödbeta persiljerot. Dom var jättegoda och lite rotfruktssöta. Tyckte dock att de var lite dåligt salta så jag rekommenderar att man dunkar på lite själv. Enda nackdelen är priset, 26 kr för en påse på 75 gram är lite saftigt.


2 kommentarer:

Ilva sa...

de där förrättssnittarna är en lysande ide´!

Jens sa...

Tack, dom blev bra!