måndag 18 juni 2007

Singellyx

Istället för att känna sig patetisk när man bara vill vara ensam hemma en kväll kan man lyxa till det, bara för sig själv! Det gjorde jag i lördags. Det blev dill-, citron- och tryffelstuvad färskpotatis med gravad lax till. Man hade kunnat halstra laxen lite men nu hade jag så tunna vakuumförpackade skivor att det inte var någon idé. Till det öppnade jag en halvflaska Chablis och njöt framför TV:ns sällskapliga sken. Det är verkligen käckt med halvflaskor för oss singellyxare och det finns faktiskt ett gäng sjysta viner som också säljs på halvflaska.

På morgonen dagen efter så överraskade jag mig själv med en härlig norsk frukost. Jag tror i alla fall att kombinationen äggröra och lax är något typiskt norskt, har för mig att väder-Tone pratade om det i något matprogram. På mitt sätt blev det i alla fall en äggröra smaksatt med tryffelolja och gräslök på rostat bröd med gravad lax på. Gräslök och tryffel passar förbannat fint ihop. Har gjort gräslökshollandaise någon gång och jag kan tänka mig att den hade blivit ännu bättre med lite tryffel. Som ni märker är jag inne i ett tryffelstim nu. Jag har köpt en ganska bilig tryffelolja och kommer därför antagligen snart att tappa smak och det är alltså därför jag använder den så friskt. Har fått höra från en säker källa att bästa och drygaste tryffeloljan köper man på NK Delikatess. När jag får råd ska jag prova.

8 kommentarer:

Kristina Eriksson sa...

Singellyxare, vilket fint ord!

Anonym sa...

NK har slutat med Lyxtryffelolja, den blev väl stulen kan jag tro....
Läs DNs test som fanns i gårdagens tidning.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=548&a=661512

Eva
Ps Östermalmshallen borde ha....

Louise sa...

Det låter mycket trevligt, det är bra att kunna trivas i sitt eget sällskap det är ju ändå den person som man oftast träffar! Själv får jag nästan aldrig vara själv eftersom min mamma i princip är hemma hela dygnet!
Nu blev till och med jag sugen på tryffel!

Louise sa...

Det låter mycket trevligt, det är bra att kunna trivas i sitt eget sällskap det är ju ändå den person som man oftast träffar! Själv får jag nästan aldrig vara själv eftersom min mamma i princip är hemma hela dygnet!
Nu blev till och med jag sugen på tryffel!

Jens sa...

Kristina:
Jepp, det låter inte så deppigt då!

Eva:
Det är ju Zetas olja jag har köpt och den är precis som testet säger inte så smakrik och dryg. Har även provat oljan på Oil and vineager i Gbg och den smakade mer men blev lite unken efter ett tag. I Gbg finns det fortfarande tryffelolja på NK!

Louise:
Det är skönt att vara ensam ibland, sen är jag inte helt ensam eftersom jag har tagit hand om en liten kattunge!

Husmodern sa...

Det låter väldigt gott alltihopa! Imorrn ska jag hämta en hund och vara hundvakt några veckor, mysigt med sällskap! Men du kanske har blivit kattägare på heltid?

Louise sa...

Katter är fantastiskt bra sällskap!

Anonym sa...

Jag kom att tanka pa laten 'I married myself' med The Sparks, den ligger pa Lil''l Beethoven och vore sakert nagat i din smak. Ska man vara singellyxare sa far man ha singellyxmusik.