måndag 11 juni 2007

Somrig sallad

I lördags satt jag med några vänner på uteplatsen och åt och drack gott. Det blev en liten "best of"-rätt som var ett litet hopkok av smaker och grejer jag har fantiserat om på sistone. Det är en väldigt lättlagad och somrig rätt och den serveras på ett generöst och härligt sätt direkt ur en långpanna. Den kan ätas bara som den är eller till en bit grillad fisk.

Räk- och rostpotatissallad
4 personer

1 kg färskpotatis
1 kg räkor med skal
1 paket ruccola
1 knippe salladslök
1 knippe rädisor
1 paket sugar snaps
2 stjälkar citrongräs
1-2 röd chili
färsk mynta
olivolja
balsamvinäger
salt och peppar
riven parmesanost
Tvätta potatisen och skär i halvor. Rosta i ugnen ca 40 min. Skölj under tiden grönsakerna och skala räkorna. Skär ner det gröna i valfri storlek. Blanda den varma potatisen med övriga ingredienser och häll på lite olivolja och vinäger. Riv slutligen över rejält med parmesan. Servera direkt ur långpannan när den fortfarande är ljummen.

Det här tryffelsmöret (fast utan tryffel!) gjorde min brorsa för ett tag sedan och det passar bra till denna lilla rätt och till skaldjur i allmänhet. Det är bara att reducera 1 dl balsamvinäger till den blir klibbig. Släng i en finhackad charlottenlök och lite rosmarin på slutet. Låt det svalna. Vispa ca 100 gram smör luftigt i några minuter. Blanda i balsamvinägern och smaka av med tryffelolja och salt. Tyvärr blir det inte så vackert som ni ser men väldigt gott!

8 kommentarer:

Husmodern sa...

Låter fantastiskt gott, ska prova till en av mina picnicar. Strimlar du alltså ner citrongräset?

Jens sa...

Jepp, det måste vara ganska finstrimlat annars får man lite träiga och trådiga bitar i munnen. Det brukar bli bra om man bankar på stjälken med baksidan av kniven först innan man finhackar det.

Louise sa...

Jag tycker att smöret ser väldigt gott ut, det ser ut som en kaffekräm som ska vara i en kolakaka (min favorittårta under min uppväxt)!
om jag inte tänker på kolakrämen utan på de egentliga smakerna så tror jag att det är väldigt gott också, för tillskillnad från Lisa älskar jag balsamvinäger!

Husmodern sa...

Mmmm, jag tycker att man mest får tag på riktigt träiga bitar. Ska prova när jag hittar någon av någorlunda kvalité.

K sa...

Kan man odla eget citrongräs?

Jens sa...

Det borde man kunna. Hade varit sjyst att odla fram sin egen lilla hybrid mellan gräslök och citrongräs, mjukt och fint som gräslök men med citrongrässmak!

Anonym sa...

Jag har köpt två stjälkar citrongräs, satte dom i ett glas med vatten, efter någon vecka så hade dom rötter, ner med det i en kruka med jord, o simsalabim, så har man eget citrongräs som växer. Inte lika tidsödande som att så från frö =)
kattis

Anonym sa...

Angående färgen så kan man kanske använda vit balsamvinäger istället. Bruka använda det i såser när jag inte vill att såsen ska bli "missfärgad" och det fungera bra.

Tomas F