söndag 20 maj 2007

Liten uppdatering

Senaste numret av min nya favorittidning Allt Om Vin är så himlans bra. Massa sjysta recept och fina dryckestips och dessutom ett litet reportage om Ferran Adria på El Bulli. Har lagat två recept därifrån mer eller mindre by the book och dom blev båda superduper. Först en chokladtarte med massa smör och grädde och det viktigaste, smaksatt med hockeypulver. Den hade jag med mig till jobbet och bjöd på som fredagsfika. Tror att den hade passat bra till ett sydafrikanskt vin. Har fått höra att man ska passa sig för att blanda choklad och rödvin men här tror jag att lakrits- och chokladsmaken hade passat bra till en rökig sydafrikan.

Nummer två var en pizza på kalvfärs med zucchini, rödlök, peccorino, mozarella och honung. Den var superduper och det är sjyst med pizza utan vanlig tomatsås. Måste dock avråda från att ställa er klockan 20.30 en vardag och baka pizza, fy vilket slit! All den disk ett pizzabak generar är inte kul heller att ta hand om i ett minimalt kök utan varmvatten. Men har man bestämt sig för att man ska laga något så måste man slutföra det.


Det här är ungefär vad jag har lagat i den "högre" matskolan under de senaste veckorna. Har inte haft riktigt tid pga jobb. Nu har jag äntligen fått fixat mitt bredband så jag ska försöka att hålla uppe en mera rimlig inläggsnivå. Enda problemet nu är att jag inte har råd att laga så avancerad mat. Fram till löning får jag leva på dom Glenn Strömberg Collection-produkter jag köpte på mig när Glenn var på Hemköp vid mitt jobb för fotbollssignering. Jag kan varmt rekommendera spaghettin!

9 kommentarer:

Anonym sa...

fick du 3g bredbandet att funka?
är det väldigt dyrt?
/max

Husmodern sa...

Hockeypulver? Känner mig totalt obildad..
Välkommen tebax!

Husmodern sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Sannah sa...

Skönt att höra att man inte är den enda som varit dålig på att utföra sina bloggplikter på sistone...

Kul att du är tebax iallafall! Skriver till dig för att jag behöver hjälp. Ska nämligen vara i Götet i helgen och vill såklart få en guide till vilka kulinariska höjdpunkter man inte får missa! Bästa fikat, bästa lyxmaten, affärer och var man hittar den bästa falafel (för jag vet att det är en bristvara med bra falafel hos er) eller något annat jag inte får missa. Är du riktigt snäll ger mig bra tips lovar jag att bjuda dig på något gott när du är i Malmö, eller iallafall ge dig lite kryddor och annat smaskigt från orienten!

Jens sa...

Max:
Jepp, det var en väldigt fånig grej som jag fick sitta och tjöta med supporten i en timme för. Det kostar 200 kr i månaden för obegränsad surfning pluss 100 i avbetalning på modemet.

Husmodern:
Det är salmiakpulver, kanske är nåt man bara säger i Göteborg.. Tack!

K sa...

Är hastigheterna på bredbandet rimliga?

Hockeypulver hette det i Stockholm också när jag var liten.

Jens sa...

K:
Jorå, 3,6 megabit i storstäder och det duger alldeles utmärkt för mig. Det går att surfa överallt men det kan vara lägre hastigheter ute på landet.

Lisa sa...

Smakade Strömbergs balsamvinäger och paprika-tjosan när jag var i Gbg senast. Hemska! Zetas är mkt bättre. Tyvärr för de har för lite konkurrens.
Blogga mer!

Jens sa...

Lisa:
Har bara provat hans spaghetti och pesto. Spaggen är riktigt sjyst, känns som den är något tjockare än vanlig. Peston är som köpepeso är mest, dyr och sur. Jag ska!