måndag 16 april 2007

Sista sommardagen

Idag började jag mitt nya jobb på Systembolaget. Det kändes bra och folk var väldigt trevliga. Min förhoppning är att kunna lära mig mer om dryck i allmänhet och vin i synnerhet. Eftersom det fortfarande inte är en självplocksbutik så är jag nog så illa tvungen att lära mig en del. Nu i början kommer jag mest att plocka upp flaskor och lära känna butiken lite innan dom vågar sätta mig i kassan. Ska verkligen försöka delta i så mycket kurser och provningar som möjligt så att jag kan komma med lite kvalificerade tips här på bloggen. Butiken ligger på Selma Lagerlöfs torg långt ut på Hisingen, vilket är en bra bit ifrån där jag bor. Det får gå an när dom på torget har Fiskhuset vilket ska vara en av Göteborgs (och därmed också Sveriges) bästa fiskbutiker. Det var ju stängt idag på måndagen så klart men jag ska reka där imorgon, verkar ha sjysta luncher också.

Igår hade jag och min bror bestämt att vi skulle grilla idag för att fira den sista sommardagen. Som vanligt när min bror är med är det han som tar kommandot. Vi (han) gjorde grillade lammkotletter penslade med gremolataglaze, ett vispat smör med reducerad balsamvinäger och charlottenlök och en sallad på rostad färskpotatis, rädisor, sugar snaps, chili, rödlök, ruccola och parmesan. Det blev helt sagolikt gott och två lammkotletter var kändes fattigt.

7 kommentarer:

Louise sa...

Grattis, grattis! Du kommer nog att kunna lära dig mycket, fast det är ju tråkigt om du blir kvällsbloggare!
Du måste höra om holländska sillen på fiskhuset, annars verkar de ju ha många andra goda sillar där! Svartvinbärssill låter väldigt gott!

K sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
K sa...

Jag jobbade för länge sedan en tid på ett av Stockholms minsta och trevligast bolag. Vi hade ofta provning av nyheterna och jämförde med fina viner ur standardsortimentet som vi skrev av som krosskada. Trots det hade vi bland det allra lägsta svinnet bland butikerna i Stockholm. Folk trivdes så inget försvann.

När det var värmebölja så beordrade oss butikschefen att fylla personalkylen i källaren med öl och så satte han upp en skylt "Idag kall öl". Det var roligt att fråga byggjobbarna om de ville ha sin lunchöl varm eller kall.

Husmodern sa...

"fira den sista sommardagen" nä, nu är jag inte med... Låter sagolikt gott, dock!!

Jens sa...

Louise:
Tackar! Dom slängde in mig i kassan direkt ändå för dom har så dåligt med folk. Ja, det blir nog mest kvällsbloggning nu, och det är trist! Jag har frågat och dom har den inte vanligtvis, i så fall till midsommar.

K:
I min butik begöver man inte sätta upp några skyltar om kyld öl, folk kommer ändå!

Husmodern:
Asså det var har ju blivit kallare från och med idag, men lite sommar blir det väl i år. Ja det var det!

Kristina Eriksson sa...

Ha, ha jag känner dig inte men utifrån vad jag läst om dig så låter det här som det PERFEKTA jobbet !! Jättekul. Antar att man lär sig mycket.

Anonym sa...

Ja grattis Jens, nu kan du vara annu mer arrogant pa det kulinariska omradet. :-)

Jag har kopt en liten grej till dig har som jag tror att du eventuellt kan tycka om, eller kanske bara tycka javligt illa om.

Fisklever pa konserv: http://www.hipernet24.pl/sklep/img_items/b/141/14196.jpg