tisdag 3 april 2007

Glad Pesach!

Idag firas den judiska påsken - Pesach. Eftersom jag har tillgång till Sensus multireligiösa almanacka så har jag väldigt bra koll på alla möjliga högtider. Tänkte då att det kunde vara kul att uppmärksamma denna med lite typisk mat. Egentligen äter man bara ojäst bröd och bittra grönsaker under Pesach, detta för att minnas tiden i slaveri. Det blir lite tråkigt så jag gör en lammgryta istället. Den är inte särskilt judisk i sig men lamm får man ju äta som jude, så länge man inte blandar med mjölk.

Lammgryta med sötpotatis, okra och lammkorv
6 personer

1 kg grytbitar av lamm med ben
8 tomater
2 stora sötpoatisar
200 g okra
några kvistar rosmarin
en näve salviablad
rivet skal från 1 citron
buljong
3 dl kokta cannelonibönor
4 lammkorvar
salt och peppar

Putsa lammet och skär ner till lagom stora bitar. Stek på i lite olja. Häll i nedskuren okra och sötpotatis i stora bitar. Släng i örterna. Skålla, skala och kärna ur tomaterna. Hacka tomatköttet och släng i det i grytan. Häll i ett par dl buljong (jag hade lammbuljong i frysen). Häll i bönorna och citronskal och lite mer örter. Salta och peppra. Stek korvarna och skär ner dom. Släng i dom i grytan. Låt koka under lock i ca 45 min. Låt vila ett par timmar och värm på igen. Servera med couscous.



Det osyrade brödet - matsa - har inget med flottigt vitlöksdoftande naanbröd att göra. Det är ett bröd som ska göras väldigt snabbt och ska symbolisera lidandet under slaveriet i Egypten. Men det blir ganska gott faktiskt, lite som ett segt knäckebröd.

Matsa
8 kakor

4 dl grahamsmjöl
1 1/2 dl vatten
1/2 tsk salt

Blanda ihop ingredienserna till en deg. Lägg ut den på mjölat bakbord. Dela i åtta bitar och forma små bollar. Kavla ut tunt, gärna med kruskavel, till åtta kakor. För över försiktigt med stekspade till plåtar med bakplåtspapper. Nagga dom lite och grädda i 250 grader i ca 8 min. Låt svalna på galler. Förvara i burk.


9 kommentarer:

Louise sa...

Vilken gryta! Matporr på hög nivå!
Får man verkligen äta mjöl under pesach?

Anonym sa...

"Egentligen äter man bara ojäst bröd och bittra grönsaker under Pesach"

Jiddra lagom svenne. Pesachmiddagen är en av de mer festliga middagar en judisk familj äter under året. Det enda man äter för att påminnas om slaveriet och flykten är Matzos, och det äter man lika symboliskt som en katolik käkar oblat.

/Der Yid aus ostgöteborg

Jens sa...

Louise:
Jo, detta bröd ska vara OK under pesach, men det är bäst att fråga Mr Ostgöteborg här nere.

Osten:
Enligt almanackan äter man bittra grönsaker och osyrat bröd, inte bara kanske. Men du får ta upp det där med vår chef Mr Sensus. Vad är Matzos då?

Louise sa...

Jag vet!!!! Jag har ju studerat min lånade judiska kokbok ordentligt!.
Maztzos är ett bröd det ser ut så här och om jag minns rätt så gör man det med hjälp av gamalt matzos som man maler ned i den nya smeten. Hur man gjorde den första matzosen förblir en gåta!

Gitto sa...

Det ser supergott ut, jag blir vrålhungrig ju... Du måste sluta laga massa korv, jag försöker banta! :)

Anonym sa...

Sensus vet inget, det borde du veta. Det är bara en massa desinformation. :D..

Mig veterligen så är Matzos samma sak som Matza, det osyrade brödet. Bilden som länkas av Louise ovan påminner ivf om det jag åt som liten och som kallades för "Matzo".. fast sen har man ju hört folk tala om "Matzo balls"..

Väldigt förvirrande...

Kristina Eriksson sa...

Ser väldigt gott (och pajen med de där hela fina äggen)! Okra köper du på burk eller?

Jens sa...

Kristina:
Nä, okra finns faktiskt färsk att köpa på bla Heng Li Market på Bazargatan i gbg. Köpte en gång okra på burk och fick då med en larv, alltså varning!!!

Unknown sa...

Ok. Så här är det. Nästa måndag är det pesach. Då äter vi matza, eller matzot som är samma sak, fast på hebreiska. Det är ett osyrat bröd. På mjöl, men alltså inte jäst. Det är det som är grejen. Det får inte vara jäst. Förutom brödet och de bittra örterna som är symboliska handlingar i början av festen, samt andra saker man börjar med, så är det en stoor och festlig måltid man äter, men olika traditionella rätter, som varierar beroende på land man är i. I Europa börjas måltiden ofta med en soppa med matzaballs i. Man gör alltså mjöl av matzot och gör bollar, med hjälp av vatten och ägg, de kokar man sen i hönsbuljong tills de kommer upp till ytan. Då är de klara. Och skitgoda