söndag 22 april 2007

To A Haggis

"Fair fa' your honest
sonsie face
Great chieftain o' the
puddin' race!
Aboon them a' ye tak
your place
painch, tripe, or thairm:
Weel are ye worthy
of a grace
As lang's my arm"

Det här är en dikt om haggis av Robert Burns, den skotske nationalskalden. Jag kan inte så mycket om traditionerna kring haggis men jag tror att man läser den här i samband med haggisätning. Sen har Burns en egen dag den 25/1 och den är väldigt viktig för många skottar. Vi hedningar i min familj har aldrig firat den men från och med nu ska jag nog göra det för det här blev inte så dumt. Haggisen jag använde hade rekommenderats av min skotska släkting och även prisats av Gitto så den är nog bäst. Vet att i alla fall köttvarianten finns att köpa på English Shop i Göteborg och antagligen i Stockholm med.

Till haggisen hade jag ett potatismos smaksatt med pepparot och dijonsenap. Jag är inte så förtjust i att dricka whisky så jag gjorde en sås istället: reducera 1 dl whisky till hälften, slå på 2 dl grädde, 1 msk kalvfond och en halv vaniljstång med fröna iskrapade. Koka ihop och häll ev. i redning, salta. Sila bort vaniljstången. Den resterande potatisen fick bli en råraka. Hur var haggisen då? Jo, det är faktiskt gott. Påminner mycket om blodpudding och lite julkaka, mycket kanelsmak! Kan rekommendera den till folk i allmänhet och till vegetarianer i synnerhet.

9 kommentarer:

Louise sa...

haggisen ser ju inte allt för aptitlig ut men det kompenseras ju av rårakan! Och potatismoset låter väldigt gott, var det inte lite för lite av det på tallriken?

Jens sa...

Den ser ut som en lite tråkig vegobiff men den var riktigt god, vegovarianten är väl värd att prova. Moset var jättegott och det fanns ju mer i kastrullen! Kom på det med senap i eftersom haggisen brukar serveras med en senapssås.

Louise sa...

Råkar jag snubbla över en veggis haggis ska jag verkligen köpa den, jag lovar! Det verkar spännande!

Gitto sa...

louise: Den finns på the english shop på söderhallarna och är supermums! Som blodpudding (som Jens redan sagt) fast utan äckelfaktorn. Ja, jag erkänner, jag avskyr blodprodukter! Jag får till och med rysningar av sådana som stoppar fingret i munnen efter att ha skurit sig. :) Mesigt va?

Jens: Du kommer väl på lördag va? Ingenting är riktigt bestämt än, men det lutar åt Gyllene Prag iaf. Ta gärna med dig lite vänner också!

Jessica sa...

Hmm, jag gillar blodpudding. Riktig haggis -- no way.
Veggo, kanske.

The English Shop har förutom en massa godis och världens bästa chips och en himla massa oviktigt tårtpynt också sånt som frysta crumpets, bacon, muffins, korvar, clotted cream. De har en satellitaffär i farsta centrum. Eller hade förut.

Louise sa...

Gitto: Åh, jag hade ju tänkt att, jag bara skulle köpa det om jag råkade stöta på det, men nu kommer jag ju tvinga mig att åka dit. Men jag borde ju dessutom titta i på English Shop eftersom jag aldrig varit där!

Jessica sa...

The ENglish Shop ligger i Söderhallarna. Du kan ju inte skylla på att det är krångligt att ta sig dit, louise, eller hur ;).

Jens sa...

Jessika och Louise:
Ni måste prova!

Gitto:
Visst, maila mig om när du kommer och så kan vi byta mobilnummer. Prag passar mig bra, det är billigt också.

Cirkux sa...

Det var det värsta - haggis skall ju ätas med neeps and tatties, dvs kålrot och potatis. Whiskysås är däremot riktigt i det att man traditionellt häller lite whisky eller på vissa håll whiskysmör på haggisen.
Detta sagt brukar vi ta en liten klick rårörda lingon till vår haggis. Man vill ju inte tappa sina rötter.