torsdag 12 april 2007

Svarttorparn

Om någon vecka kommer jag att flytta in i en liten söt kolonistuga vid Östra sjukhusets koloniområde i Göteborg. Det är min vän Anton som är ägare till stugan men eftersom han just nu är i Shanghai så tyckte både han och jag att det var synd att den stod tom. Att bo permanent i en kolonistuga är allt annat än tillåtet och att hyra ut den i andra hand ska vi inte ens tala om. Jag tror att det löser sig för grannarna verkar trevliga och närmsta grannen är dessutom döv. Då är ju frågan vad jag kan odla. Är det för sent? Kan jag odla potatis eller squash? Vad ska jag tänka på? Tar gärna emot tips eftersom jag är en total rookie när det gäller odling.

13 kommentarer:

Louise sa...

Stort grattis torparn!
Jag ska ju plantera potatis i helgen, och jag tror att det funkar bara men har en fiberduk över. Vill du har snabbt resultat är ruccola och rädisor bra, de behöver inte försås.
kålrabbi tror jag är ganska lätt också, men de blir lätt för stora om man inte håller ett öga på dem. Och kryddor måste du ju ha, mynta är ju typ ogräs jattebra! timjan salvia, gräslök mm. finns det inget planterat där redan?

Jens sa...

Kryddor är nog det jag mest vill ha. Det lär finnas lite grejer planterat redan, ska dit i veckan och kolla.

K sa...

Jag ska ge dig massa råd, hinner bara inte i kväll. Ska du sätta potatis måste du köpa NU och lägga på förgroddning en tid. Och du kan då inte räkna med att den ska bli jättetidig. Återkommer.

Husmodern sa...

Jamen, herregud, börja förodla nu så är det lugnt! Sockerärtor är min favorit. Rädisor är skitenkelt.
Men K har säkert de bästa tipsen!

Kristina Eriksson sa...

Å de kolonistugorna är ju bara så fina! När jag bodde på Guldheden drömde jag om en kolonistuga där på höger sida innan du kommer till Sahlgrenska, men det blev aldrig av. Hoppas du kommer trivas.

Jens sa...

Jag ska dit och reka i nästa vecka så jag meddelar då.

Anonym sa...

Åh vilken härlig blogg! Hoppas du fortsätter med inläggen i stugan!

Jessica sa...

Vad häftigt!!
Blir det inte kallt då att bo i en kolonistuga?

Jag har inga odlingsråd annat än när det gäller kryddväxter och blommor för det är vad jag håller på med. Jag har "bara" en balkong.

Jessica sa...

Tillägg: Det finns en bok som heter Cityodling av Lena Israelsson. Jag skaffade den just för att den är anpassad för balkongodling. Den innehåller en del listor på växter och grönsaker som är lätta att börja med. Rädisor och morötter och sånt är enkelt att börja med. Jag odlade morötter i hink förra året. Inget slår en färsk morot, lätt kokt och serverad med en aning smör :). K odlar ändå mer än jag så han har mer omfattande tips att ge :).

Jens sa...

Jessika:
Ja det ska bli skitkul! Lite kallt är det nog men min kompis bodde där fram till oktober så det ska nog gå. Tack för alla tips, ska kolla läget som sagt.

Anonym sa...

åå låter som ett spännande projekt. Har du vedkamin eller blir det bara över sommaren... jag kan lova att du får en underbar tid... har själv bott på landet den sköna årstiden och det är ljuvligt. Fast nu studerar jag i stan... blir lite sugen på att skaffa mig en kolonilott och bo så... jag tycker det borde vara en mänsklig rättighet att få leva enkelt om man vill. skriv gärna och berätta nåt om hur det går och så! / Vänliga Hälsningar Conny! Cokrates@hotmail.com

K sa...

Om du vill bli inspirerad så gå till biblioteket och låna boken "Odla i kvadrat" av Mel Bartholomew. Den är lärorik och metoden gör odling på liten yta lätt.

Anonym sa...

Testa att odla squash i kruka eller ´hink. Bra för rookies!