lördag 7 april 2007

Påskmiddag

Ikväll firar väl dom flesta svenskar påsk med sin familj över en god middag. Jag däremot ska sitta i ett unket klassrum på Hvitfeldtska gymnasiet fram till klockan 03.00 och spela rollspel. GothCon kallas företeelsen och är ett spelkonvent som återkommer varje påsk. De flesta av mina vänner skakar på huvudet och tycker att jag är galen som "leker tomtar och troll". Kanske är jag det men det är i alla fall det som upptar min tid i påsk. Därför kände jag mig tvungen att klämma in en påskmiddag innan det började. Pajen jag har berättat om bakades givetvis och blev dessutom riktigt fin.

Torta di Pasqualina
12 bitar
Degen:
8 dl vetemjöl
2 1/2 dl vatten
2 msk olivolja
1/2 tsk salt
olja till pensling

Fyllningen:
1 kg bladspenat
500 g ricotta
100 g riven parmesan
2 + 6 ägg
1-2 tsk mejram
salt, peppar
1 bit torrt vitt bröd
1 dl mjölk

Blanda ingredienserna till degen. Knåda i 15 min tills den är slät och fin. Dela i valfritt religöst antal delar (förslagsvis 6 eller 7) och forma små bollar. Lägg på mölad bakduk och täck med en fuktad bakduk och låt vila i en timme.

Skär det torra brödet i små bitar och blöt upp i mjölken. Ansa och skölj spenaten (1 kg bladspenat kostar 80 spänn och upptar en hel matkasse!). Förväll den i omgångar någon minut i kokande vatten. Pressa ur överflödigt vatten och hacka ner den lite. Blanda med det lätt urkramade brödet, ricottan, ett par msk av parmesanen, mejram, 2 ägg och salt och peppar.

Ta fram degbollarna på mjölat bakbord och kavla ut mycket tunt. För över den utkavlade degen till en oljad springform. Låt överflödig deg hänga över kanten. Pensla emellan varje lager (utom det sista) och fortsätt att lägga på lager tills du har använt hälften av degbollarna. Lägg därefter försiktigt på fyllningen i ett jämnt lager. Gör 6 förjdjupningar med baksidan på en sked på jämnt avstånd. Knäck försiktigt i ett ägg i varje fördjupning utan att de skadas. Strö över resten av parmesanen.


Forsätt kavla ut resten av degbollarna mycket tunt och lägg på i lager med olja penslad emellan. När alla lager har lagts på lägger du små smörklickar under längs med kanten av pajen. Vik sedan över det överhängande deglagret. Pensla med olja och stick försiktigt några hål i pajen. Grädda i ca 1 timme och 15 minuter tills den är vackert gyllenbrun.





Pajen blev god men kunde varit ännu lite godare med tanke på det arbete som låg bakom. Som vanligt blev även den här rätten godare lätt uppvärmd dagen efter med lite tryffelolja och flingsalt på. Den var i alla fall klart vackrast på påskbordet där det även fanns Jansson, hemgravad lax, ägghalvor med kaviar- och kaprisgrädde, hemvispad gravlaxsås, sikromsås, kokt potatis, knäckebröd och tre sorters sill. Efterrätten som bestod av hallon- och chokladmuffins med cheesecake stod mina vänner för. En perfekt påskmiddag!

3 kommentarer:

Louise sa...

Pajen ser ju minst lika fin ut som bliden från kokboken! Jag ska fira påskaftonskvällen med att se på film och röra äggtoddy. Du skulle verkligen behövt en spenathackare till 1 kg spenat!!!

Anonym sa...

Om man får framföra en gnutta kritik (förvisso från en pajskeptiker) så är det att degen blev lite för smulig och grynig, vilket gör att det blir torrt och jävligt.

Jens sa...

Anonym:
Lite torr blev den men grynig vet jag inte. Därför var tryffeloljan dagen efter mycket bra.