söndag 15 april 2007

Nästan som sommar

Jag skulle vilja slå ett slag för den heliga treenigheten. I min värld är treenigheten vitlök, chili och persilja. Deras kompis ingefära får vara med ibland också som i min lilla lyxiga helgpasta som jag åt i fredags.

Helig pasta
2 personer

150 g sidfläsk
200 g räkor
2 cm ingefära
2 vitlöksklyftor
1 chilifrukt
persilja
olivolja
salt och peppar
200 g pasta

Koka pastan. Skala räkorna. Finhacka grönsakerna och lägg åt sidan. Strimla sidfläsket och stek på det i en traktör- eller wokpanna med lite olja. När det fått lite färg häller du i grönsakerna med lite mer olja och fräser några minuter. Häll i pasta och räkor och låt bli varmt. Salta och peppra rikligt.


Det blev gott och framför allt väldigt mycket. När jag sen skulle äta lite av resterna när jag kom hem på natten i min hrm.. säng så råkade jag somna och sen när jag vaknade så låg allt på mitt golv. Väldigt deprimerande att vakna till ljudet av Lattjo Lajban på TV:n som man glömde stänga av och med mat på golvet. Sen ryckte jag upp mig lite resten av helgen och gick och kollade på Gårda BK i det underbara försommarvädret. Idag spelade jag själv lite fotboll och som belöning bjöd jag två av grabbarna på lite återhämtningsmat.



Det blev lite ugnsrostade grönsaker och en färskpotatissallad (egyptisk potatis) med kapris, rädisor, jalapenos, soltorkade tomater och charlottenlök. Till det lite korv (Chipolata, en helt OK korv från Scan) och tsatsiki. Gott och somrigt värre blev det! Vi kunde till och med sitta ute och äta men när vi skulle spela kort började det blåsa och bli lite kallt.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Chipolata var visst någon slags brittiskt påhitt ändå.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chipolata

Husmodern sa...

Ja, märkligt att Scan inte har med en beskrivning av vad korven SMAKAR och vilka kryddor som är med.
Själv gjorde jag egen pasta igår, men glömde sladden till digitalkameran idag :(

Louise sa...

Trots den tråkiga innehållsförteckningen kan jag tänka mig att den är god, jag åt också scan korv i helgen. Fasnade för den här korven för den hade 90 % kött. Det var kul för på förpakningen har de en lite historia om hur de rest runt i världen och smakat på olika korvar och sen försvenskat dem.

Louise sa...

Men gick inte tallriken sönder om den trillade ner från sängen? Det är konstigt hur god mat kan bli äcklig när den hamnar på fel ställe.

Jens sa...

Tallriken klarade sig faktiskt. Ja, det där var inte värt att äta från golvet...