onsdag 11 april 2007

Lovecraftiansk soppa

"That is not dead which can eternal lie,
And with strange aeons even death may die."


Cthulhu-soppa med omelettrulle
6 personer

150 g sidfläsk
200 g bläckfisk (med tentakler, viktigt!)
1 purjolök
2 morötter
2 stjälkar blekselleri
1 litet savoykålhuvud
1 fänkål
2 små zucchini
4 tomater
2,5 liter vatten
basilika
3 dl vita bönor
100 g valfria makaroner
salt och peppar

Omelettrulle:
2 ägg
4 msk vatten
basilika
salt och peppar
pesto

Börja med omelettrullen. Vispa ihop ingredienserna utom peston och stek som en vanlig omelett. Låt svalna och bred sedan på pesto. Rulla ihop och slå in i plastfolie. Lägg i kylen.

Koka bläckfisken hel i ca 20 min i en kastrull och skär sedan ner den. Skölj och strimla purjo och savoykål. Skiva morötter, zucchini, blekselleri och fänkål. Skålla, skala och kärna ur tomaterna och hacka ner. Skär ner sidfläsket och fräs på det med lite olja i en riktigt stor gryta. Häll på grönsakerna utom tomat och fräs på några minuter. Slå på vatten och häll i tomat och bläckfisk, salta och peppra rikligt. Låt koka i 20-25 min under lock. Lägg i makaronerna och bönorna och koka i ca 10 min eller till makaronerna är precis mjuka. Skär upp omelettrullen i en halv cm tjocka skivor. Servera soppan med omelettrulle, några tag med svartpepparkvarnen och lite riven parmesan.



Detta är en mycket god och framför allt matig soppa. Den är inspirerad av en klassisk italiensk bondsoppa och av HP Lovecrafts Cthulhu-mytologi. Men framför allt är den inspirerad av mina oroande drömmar om en sjunken stad i orimliga geometriska proportioner...

"... Iä! Iä!"
"N'gai, n'gha' ghaa, bugg-shoggog, y'hah,
ap'hp; Mur'Akuch, Mur'Akuch ..."

7 kommentarer:

Louise sa...

Det här var spännande istället för mat i litteraturen så är det ju litteratur i maten! Har jag fattat rätt om Cthulhu är bläckfisken, grönsakerna stilla havet och omelettrullarna Hawai?

Gitto sa...

Haha, du är underbar Jens! Vilken idé!

Förresten kommer jag till Göteborg den 28 april. Vill du festa med mig då? Magnus ska på konsert, men jag fick ge bort min biljett till hans storebror eftersom han inte fick tag på någon, så jag skulle behöva underhållas den kvällen! :)

Husmodern sa...

Bläckfisk i en bondsoppa! Hihi!
Vilket roligt recept!
Har f ö just beställt En Förlorad Värld!

Louise sa...

Husmodern: Jag håller på att läsa den!

Jens sa...

Louise:
Ja, ungefär. Fast omelettrullen ska mer representera den vansinniga icke-euklidiska (vet inte ens vad det är) geometrin i den sjunkna staden R'Lyeh.

Gitto:
Ja vad kul, underhållning ska vi nog kunna ordna!

Husmodern:
Tv-serien då eller? Den är nästan bättre än boken!

Anonym sa...

Årets häftigaste recept!!!

Det här måste spridas!!!

Husmodern sa...

Ja, på dvd..! Brukar ju gilla att läsa böcker först, men med Anthony Andrews och Jeremy Irons, så.... lätt val!