torsdag 19 april 2007

Ostron och haggis

Igår vardagslyxade jag med att köpa en bit torskrygg och ett ostron hos min nya kompis Fiskhuset. Ostronet var ifrån Frankrike och kostade 14 kronor. Jag har bara ätit ostron en gång tidigare och då från Sverige och jag minns det som lite bättre. Det här var liksom lite torrt och inte lika skvalpande och havigt. Men det är ändå något väldigt speciellt och det var ju inte dåligt på något sätt. Ganska stolt över att jag öppnade det rätt snyggt också. Torskryggen var en så kallad pannfärdig rätt. Lite onödigt och dyrt att köpa det kanske men jag tyckte det var kul att pröva. Den hade en bit chevre instoppad men ingen rödbeta som på hemsidan. Däremot låg det där som ser ut som en stor snus (ursäkta den äckliga liknelsen) på. Jag har ingen aning om vad det är. Trodde först att det var pesto men det smakade som mandelmassa. Det hade dom kunnat skippa. Till det hade jag en liten rödbetsrisotto med ruccola, fårost, lite räkor och en rejäl klick av balsamicosmöret från grillkvällen.


Jag har fått en liten present också av mina föräldar som har varit i Skottland; en burk vegetarisk haggis! Trots mitt skotska påbrå har jag bara ätit haggis en gång och det i snabbmatsversion. Kommer inte riktigt ihåg vad jag tyckte. Ska i alla fall bli spännande att pröva denna lilla goding. Vet inte riktigt hur jag ska servera den bara. Någon som har provat?

6 kommentarer:

Husmodern sa...

Gud så spännande! Jag har i och för sig aldrig provat riktig haggis, men det vore intressant att veta skillnaden i smak..

Louise sa...

Rödbetsrisotton ser riktigt god ut, kladdig och härlig!
Men vad är det i en vegitarisk haggis, är inte själva grejen med haggis att det är en massa läbbiga inälvor i det låter svårt att ersätta med grönsaker(fast tydligen inte omöjligt eftersom de gjort det).

Gitto sa...

Åh, precis en sån burk fick jag en gång av min mamma efter skottlandsresan. Den var faktiskt supergod! Värm den och ät som den är!

Jessica sa...

Jag har aldrig ätit haggis. Jag har dock ätit tripe (komage) och den itaienska varianten trippa. Efter det -- ingen haggis (ie. jag gillar inte trippa/tripe och vilka andra namn det går under).
Vad består en veggo haggis av?

Jens sa...

Husmodern:
Ja det ska bli jättekul! Det finns roligare konserver utomlands

Louise:
Själva grejen är att man ska dricka whisky!

Gitto:
Sjyst! Funderar på att göra en liten whiskysås till den...

Jessika:
Ja men det här är ju fårmage! Nä men det är ingen höjdare, mitt enda minne är att det smakade som en äcklig hamburgare. Veggon innehåller kålrot, bönor och linser och så.

Jessica sa...

Magar av alla sorter ingår i min variant av trippa/tripe ogillandet ;). Jag gillar inte inälvsmat alls längre.