måndag 5 mars 2007

Absurd rätt

Idag när jag kom hem lagade jag en minst sagt absurd rätt. Den skulle lika gärna kunna ha varit hämtad från min sjuka fantasi men den kommer faktiskt från en kokbok. Huvudingridienserna är fiskpinnar och filmjölk. Jag orkar inte reproducera receptet för det kommer ändå inte att fresta någon. Lite kortfattat är det i alla fall stekta fiskpinnar, kokt skivat ägg, stekta champinjoner, kapris (mitt påhitt), en sås på filmjölk (med lite dillfrön, också mitt påhitt) och riven ost som bakas i ugnen. Till det tartarsås och stekt potatis. För första gången lyckades jag slå en majonnäs på första försöket. Kan ha att göra med att jag använde elvisp för första gången istället för att med egen kraft vispa som en besatt tills armen går ur led. Det hela var okej men ni behöver inte testa det. Nu hade jag i alla fall lagat det och till och med tagit kort så då får jag i alla fall blogga om det. Det kändes ganska genuint ryskt, men behöver inte för den sakens skull vara särskilt gott och var i alla fall inte vad jag var sugen på kl 20.30. Inspirationen kommer för övrigt från Carl Butlers första kokbok så detta kanske var poppis på 70-talet.

Funderade tidigare på det här med rostbröd och alternativ till Pågens Roast N' Toast. Såg nämligen ett recept i Jan Hedhs bok "Bröd" på toastbröd som verkade sjyst. Hans recept är ofta lite avskräckande svåra och så även det här. Dessutom rekommenderade han köksassistent och det har inte jag. Någon som har provat detta eller vet något annat bra alternativ?

11 kommentarer:

Louise sa...

Fiskpinnar och jag skildes åt efter gymnasiet och har inte funnit varandra sen dess. Tyvärr verkar det ju inte som att den här rätten kan reparera klyftorna som bildats mellan oss.

Husmodern sa...

Oj vad konstigt! Men det ser helt ok ut på bilden!

Jens sa...

Jag har omvärderat den lite. Just igår kväll var jag ovanligt äckelmagad och det var inte så illa, stekt potatis och tartarsås är ju aldrig fel. Konstigt nog är jag ändå inte sugen på resterna av fisken idag.

Husmodern sa...

Hmm, jag ska lägga ut min senaste fiskrätt ikväll, tror jag bestämt!

Gitto sa...

Jag fattar ärligt talat inte hur du har kunnat misslyckas med majonäs... Jag menar verkligen inte att låta dryg, men jag har verkligen gjort majonäs på 15 sekunder blankt och jag brukar dumpa i hur mkt olja som helst åt gången... Och jag vispar för hand med en ballongvisp. Hm. Vi får majonäsa ihop.

Jens sa...

Asså jag har lyckats göra en hollandaise själv tidigare vilket måste anses som svårare. Jag har nog majonäsens förbannelse över mig... Tacksam för hjälp

Anonym sa...

Jag stavmixar min majonäs. Lätt som en plätt :)

Kinna Jonsson sa...

Konstigt recept, men förvånar mig inte alls. Låter som 70-tal. Tips om du vill kan du använda matberedare till majonäsen. Då kan du också använda hela ägget, inte bara vitan. Det går lätt och sällan man misslyckas.

Jens sa...

Tania och Kinna: Tack för tipsen! Jag ska nog fixa det här med kalla emulsionssåser nu, konstigt nog har jag lättare för dom varma...

Husmodern sa...

Vitan i majonnäs??? Kinna, du menar väl gulan, eller..? Förvirrad.
Eftersom du väl inte har någon matberedare, Jens, så kan jag tipsa om en vanlig lattevisp, men med ganska bra styrka. Funkar fint!

Jens sa...

Lattevisp har jag, dom är roliga! Har inte tänkt på att använda den till något annat än att skumma och fläkta sig med men detta ska jag prova.