måndag 19 mars 2007

Frankofil afton

I lördags var det så äntligen dags för en middag det talats om länge. Tanken från mina vänner var nog att den skulle påminna om de överdådiga middagar de har läst så mycket om i sina vältummade romantiska noveller. Jag som inte alls är beläst förstod ändå behovet av att göra det till en fransk afton.
Vi möttes så prick klockan 14.37 på lördagen i Stora Saluhallen för att handla. Efter några turer till först Hemköp och sedan tipsbutiken landade vi i Linnéstan för att börja vårt verk. Det skulle lagas boeuf bourgionne så det var lika bra att börja med en gång. Idén till att laga just det kom från Krille som hade sett ett program med skådespelaren och kocken Per Moberg (och elitidrottsmannen!) lagandes denna burgundiska gryta. Jag använde oxbog, mest i brist på högrev, men det fick en fin levrig smak efter att ha kokat länge.
Från början var det tänkt att vi skulle ha pressad potatis till men jag insåg att potatisen skulle bara rinna bort i såsen från grytan. Nu hade jag ändå tagit med mig en potatispress så den användes till att göra gnocchi istället. Kanske inte helt fransk men smaksatt med citron och salvia så tycker jag ändå att den hamnade rätt.
Till efterrätt blev det crème caramel och jag utgick från ett recept från den trevliga boken, med det trevliga formatet, Kockarnas Kalender. Jag slås av hur tydligt det är att Svensk Mjölk ligger bakom boken. Nästan på varje sida står det om hur viktigt det är att blanka av såsen med smör, något som tydligen inte gör så stor skillnad som man kan läsa om i Lisas artikel. Jag är absolut inte den som lobbar för light-produkter men här blir det nästan löjligt. Man ska också komma ihåg att vinnarna av Årets Kock, som har skrivit boken, egentligen är vinnare av Gastronomiska Akademins Mejerimedalj.

10 kommentarer:

Louise sa...

Golv som säng efter middagen är helt klart underskattat!
Moscatel är så gott!
Är det inte krångligt att göra gnocci?

Anonym sa...

ååh Jens! - det var nog seriöst det godaste jag ätit någonsin ...och gnoccin fungerade ju utmärkt med grytan. Jag önskar ofta att jag brann för något - vadsomhelst, som du brinner för matlagning. Jag tror jag får börja bygga modellflygplan eller odla orchidéer.

Anonym sa...

...och du måste ju lägga upp recepten, försökte ha koll på vad du gjorde men har ingen större koll på detaljerna.

Jens sa...

Louise:
Det är inte svårt egentligen. Väldigt få ingredienser, bara potatis, mjöl och salt. Jag hade i en äggula också men det är valfritt. Sen är det ju lite pill men det är mest roligt.

Claes:
Tackar! Det var grymt trevligt, det blir mera sånt i vår. Jag kan maila dig recepten. Tips på hobby: trainspotting. Det är billigt och man är ute i friska luften :)

Husmodern sa...

Louise! Du hittar ett latt och luftigt recept pa gnocci i min blogg! Var ar bilderna!!?

Jens sa...

Husmodern:
Just det! Jag kommer ihåg att du hade ett fint recept i din blogg. Blir dom lätta och luftiga? Mina blir tunga och stabbiga, precis som jag vill ha dom!

Nä, bidde inga bilder, ingen hade kamera med sig.

Louise sa...

Husmodern, jag kollade in dina gnocchi, de verkar väldigt goda!
Tunga och stabbiga! du kan verkligen sälja in din mat bra Jens!

Jens sa...

Louise:
Dom ska ju vara det, tycker jag. Jag såg att husmoderns recept skillde sig väldigt mycket från mitt så jag ger mitt här:
Skala och koka 1 kg mjölig potatis. Pressa potatisen varm med potatispress på ett lätt mjölat bakbord. Häll på 4 dl mjöl, någon tsk salt och ev. en äggula (jag smaksatte också med rivet skal från en citron). Knåda ihop det och forma 4 korvar. skär 2 cm långa bitar och mönstra dom med insidan på en gaffel. Koka i omgångar tills dom flyter upp. Bryn på tillsammans med färsk salvia i smör i omgångar. Godast är att servera med en enkel tomatsås. Voila!

Louise sa...

Jo, det känns som två helt olika rätter. Jag ska tids nog pröva båda era, de verkar ju goda på olika sätt!

Husmodern sa...

Ja, alltsa, mina ar ju en eh, modern variant av klassikern, de ar goda! Mycket latta och luftiga, och bara pyttelite mjol. Sa kanske lite GI ocksa : )