onsdag 14 mars 2007

Beans on toast

Min pappa fick Jan Hedhs bok "Bröd" när han fyllde år och jag har studerat den väldigt noga. Jag fastnade för hans toastbröd och att baka det kändes som en viktig politisk handling. Janne har mycket exter för sig och insisterar till exempel på att man ska använda bakmaskin eftersom det annars "tar lång tid att tvätta ur glutenet". Nu har inte jag någon bakmaskin så jag provade istället att använda elvisp med degkrokar. Jag körde degen länge och väl tills jag fick kramp och elvispen blev glödhet. Degen såg väldigt seg och fin ut och jag pytsade ut den på mjölat bakbord. Nu skulle man till fyra bröd forma tjugo små korvar, detta för att "bryta glutensträngarna". Inte heller där har man mycket att sätta emot. Sen trycker man ner korvarna bredvid varandra i fyra formar. Här tror jag att en av anledningarna till att mitt bröd inte blev så lyckat kommer. Jag använde förvisso 2-liters formar som Janne rekommenderar men mina var snarare tänkta för en Janssons frestelse än ett bröd. Nåväl, bröden ställs i i en avstängd ugn för jäsning. Lite då och då ska man spraya degen med vatten för att den inte ska torka och lättare kunna jäsa upp(?). Sedan bakas de i ugn med fallande värme och slutligen åker de in igen utan formar på den heta plåten för att få lite extra skorpa.
Resultatet då? Jodå, det blev ett väldigt vackert bröd, små korvar som ligger bredvid varandra kan ju aldrig bli fel. Det blev tyvärrr ganska platt, främst beroende på formarna tror jag som lät brödet flyta ut. Skorpan blev väldigt fin och inkråmet var mjukt och luftigt men blir frasigt efter rostning. Sen kommer eldprovet, dvs. att serveras rostat med lite smör, en burk vita bönor i tomatsås påhällt, några tag med svartpepparkvarnen och ev. för den lyxige, lite riven ost på. Brödet klarade provet galant och det blev en vacker syn. Om det är någon som vill ha receptet så kan jag maila det.

8 kommentarer:

Louise sa...

Det låter vansinnigt krångligt! Hur lång tid tar det?

K sa...

Det låter kul! Det ska jag pröva när allt har lugnat ner sig. "Exter" är det göteborgska för något, typ magi?

Gitto sa...

Jan Hedh är - vilket alla vet är min åsikt - galen. Han gör sjukt gott bröd, men vilket arbete bakom det! Jag får ångest varje gång jag läser "Bröd" eftersom jag så gärna vill göra som han säger, men saknar tålamod och degknådare. Jag blir helt matt, framför allt som det knådfria brödet slår de flesta andra recept på vitt bröd. Men all heder till dig som tog dig igenom pärsen!

K sa...

Gitto: Jan är inte galen utan ordentlig. Jag såg att du hade hans Bröd högt uppe på din slarviga hög med böcker. Vore det inte bättre om du stoppade undan boken och inte fortsatte knåda den?

Jens sa...

Louise:
Det ska ju knådas länge och väl, ca 20 min. Sedan jäsning i en timme och ugnen i 35 + 5 min. Äter det just nu med lemon curd och är rätt nöjd faktiskt.

Gitto:
Visst är han lite extrem men för mig som är något av en rookie på bröd så är det ganska skönt att guidas av en trygg, fast och knubbig hand.

K:
Jag vet inte om det är något göteborgskt, för mig betyder det i ala fall typ onödigt och överflödigt extraarbete.

Louise sa...

Du får gärna maila receptet om du orkar skriva ner det, ska se till att jag får tid i helgen att göra det!
Mmm... lemon curd, jag har en hel skål i kylskåpet!

Jens sa...

Louise:
Det ska jag göra. Jag har köpecurd från English shop, också god!

Louise sa...

Den är säkert god men inte lika god! Det är faktiskt jättelätt att göra själv, gå på mindre än en kvart!