tisdag 13 mars 2007

Etiskt

I dagens Göteborgs-Posten är jag med i en enkät. Det handlar om ekologiska/rättvisemärkta varor. Tyvärr låter jag väldigt efterbliven. Enkäten hör ihop med en artikel om två handelselever som har skrivit C-uppsats om ämnet. Tydligen har de märkt att många säger sig vilja handla ekologiskt men faktum är att bara ca 1 % av konsumtionen är det. Tyvärr hamnar jag nog precis i den kategorin, och jag anser ju mig själv miljömedveten! De verkar i alla fall väldigt bra och duktiga och det är sådana människor som får mig att kunna överväga att läsa på Handels.

Till mitt försvar måste jag säga att min närmaste butik är en förhatlig Willy's. Deras ekologiska utbud är minst sagt ett skämt. När det kommer till mjölk har de om jag inte minns fel endast ekologisk minimjölk! Idag mösade jag mig i alla fall ner till ICA Kvantum som är betydligt bättre. Passade då på att köpa ingredienser till mitt toastbröd á la Jan Hedh (som står och jäser just nu) och till en liten efterjoggnings-middag för mig och min vän.



Det här är shitake som har fått fräsa med smör, vitlök och persilja. Sedan slängs kapris och klyftade körsbärstomater i. Slutligen två uppvispade ägg och kokt älgpasta (viktigt!). Jag använde faktiskt kapris i salt efter att K framhållt dess förträfflighet. Den är mycket god, mindre kemisk i smaken, men måste verkligen sköljas ordentligt innan för att undvika saltchock.

5 kommentarer:

Sannah sa...

Hallo! Har varit så borta i influensadimmorna att jag inte orkat slå på datorn, ser därför först nu att du hyllar "Brideshead"! Jag full av beundran och lite, lite avund(jag hade velat vara först med hyllningarna!)

Nu är det kanske lite egenkärt att berömma människors "goda smak" enbart för att den sammanfaller med min egen. Men så är det. Brideshead är den tv-serie, äh multimedia-upplevelse, som betytt mest för mig (jämte Twin Peaks)någonsin. Boken går ju inte av för hackor heller.

Visste att du var en kille med klass när jag läste dina bacon-hyllningar!

Anonym sa...

Hur förhatligt utbudet i vår lokala butik än må vara så har de ändå allt som oftast ekologisk mellanmjölk till vänster om den vanliga.

K sa...

Hi hi, det lät som att resten av frukten, den stjäl du.

Man kan också lägga kaprisen i ett glas vitt vin i någon timme.

Louise sa...

På min Willys butik finns faktiskt en del ekologiska grönsaker, typ morötter och potatis men inte ekologisk pomelo bara besprutad blodpomelo. Synd att markanden för ekologisk pomelo inte är större!

Jens sa...

Johannes:
Är du säker? Nåja, hade ändå tänkt att gå över till minimjölk, beach 2007 vettu...:)

K:
Hehe, jag det gör det faktiskt. Ska prova med vinet, de blev lite mildare vid uppvärmning.

Louise:
Du har en bra Willys. Det här är en Willys belägen i en sketen förort till Gbg. Ingen verkar bry sig här. Brödet kommer snart!