tisdag 20 mars 2007

"Bolognese"

Jippie! Jag vann Lisas bolognesetävling i klassen ursvensk fri stil med mormor Sonjas köttfärssås! Jag gillar särskilt benämningen ursvensk för trots att den innehåller nymodigheten soya så är den härlgt befriad från moderna idéer om lätt mat. Vad glad jag blir och vad glad min mormor hade blivit! Har varit ganska sparsam med att berätta om min blogg för min familj men om min mormor varit i livet så hade jag stolt visat upp den för henne. Nu hade hon ju i och för sig ingen dator men då hade hon nog skaffat sig en för min skull.

7 kommentarer:

Louise sa...

Grattis! Antagligen hade mormor varit mycket stolt!
Din bror som är alfakocken nr 1 läser han aldrig matbloggar? Han kanske följer din blogg utan att våga säga något!

Husmodern sa...

Grattis Jens!
Lustigt! Jag ar ocksa mycket hemlig med min blogg for familj och vanner!

Jens sa...

Louise:
Tack! Han har kollat min en gång i alla fall. Han berömde den och kallade den "ett forum för foodies"!

husmodern:
Tack! I början var jag i stort sett helt hemlig men det är svårt att förklara bort sig när man står och ska ta kort på maten hela tiden...

Kristina Eriksson sa...

Grattis, grattis! Kollade på receptet och jag brukar normalt ha rätt så lätt för att se vad saker kommer att smaka, men det här gick jag bet på! Vad smakar det, mycket soja eller?? Är det fortfarande en favvis? Är köttfärssåsen nåt för en som normalt inte älskar soja (det är förstås ok med lite sojasmak)?

K sa...

Jag vill också gratulera jättemycket, Jens!

Jag ska testa ditt recept också, så jag får reda på vad din mormor var för en typ egentligen.

Jens sa...

Kristina:
Alltså den är god fortfarande men framstår kanske som ännu godare i barndomens skimmer. Den smakar mycket soja men det kan man ju dosera själv. Om man vill kan man väga upp sojasmaken med sherry eller risvin, gör det nog lättare om man inte är sojadiggare.

K:
Tack! Jag ska testa ditt recpet också när jag får ork. Bäst att passa på nu innan grytornas och raguernas tid är förbi.

Xtian sa...

Hela Redaktion skickar sina gratulationer. Och sneglar lite grann mot redaktionsköket och pannorna där...måhända svänger vi ihop en sats av "vinnar"-såsen. Den ser syndigt god ut!

/Redaktionen FastFoodLovers