fredag 16 mars 2007

Glenn!

Idag bjöd jag min frankofila vän Anna på lyxig lunch på Wasa Allé eftersom hon fyller år i helgen. Det första jag ser när vi kommer in i den vackra lokalen är att det ligger en liten receptfolder från Glenn Strömbergs kollektion. Trevligt tänker jag och rycker till när jag ser mannen själv sitta med ett gäng affärsmän avnjutandes en lunch precis som vi vanliga människor. Lite skakig i benen går vi bort till vårt fina fönsterbord. Man får betänka att det inte är särskilt ofta man ser kändisar i Göteborg och detta är en kvalitetskändis till råga på allt. Under måltiden kan jag inte undgå att tjuvkika lite granna och försöka snappa upp lite av konversationen. Jag noterar också att Glenn verkligen kan konsten att lägga in snus med pondus. Efter ett tag kommer krögaren Mats Nordström ut ifrån köket och sätter sig ner med Glenn för en liten tête à tête. Jag kunde tyvärr inte uppfatta vad som sades men helt klart är att Glenn och Mats ska göra business ihop. Ska Wasa Allé starta ett korplag och vill ha Glenn som tränare? Ska Glenn ta med sig restaurangens koncept om "medveten mat" till Italien? Vad vet jag? Kom ihåg var ni hörde det först.

Maten då? Den var riktigt bra den här gången. Tidigare har jag inte varit så nöjd men idag serverades ragu på sej med fänkål, tomater och saffran, rostade rotsaker, rimmad oxbringa och ljuvlig surkål med kummin och sidfläsk. Till det ett jättefint salladsbord med gott bröd och en mumsig pumpasoppa med tillhörande rostade svartögda bönor. En ordentlig uppryckning ifrån gräddträsket alltså och mera medvetet. Personalen är också extremt duktig och trevlig. Spanläget är också perfekt ner på Vasagatan och i och med att man sitter en trappa upp är det ingen där nere som märker en!

Här kommer mina egenheter på begäran av K:

1. Jag har aldrig sett Gudfadern.

2. Jag är rädd för grodor.

3. Jag tror inte på sannolikhet.

4. Min ena örsnibb är något längre än den andra.

Usch, det var jobbigt, och nu hade jag faktiskt inte tänkt att skicka vidare det här till någon mer. Främst för att jag inte vet vem jag skulle skicka det till. Om det inte är så att jag kommer drabbas av sju års olycka eller något annat hemskt. I så fall får någon gärna upplysa mig om det så får jag försöka fixa det.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Måste säga att den första av dina egenheter var lite oväntad efter allt prat om Gudfaderntema på en framtida middag. Du får nog allt ta och masa dig iväg till videobutiken om du vill kunna genomföra det med någon slags kulturell trovärdighet. Jag nöjer mig med om du ser första delen.

Kristina Eriksson sa...

Trevlig blogg o extra kul att se att det är fler Göteborgare som matbloggar!! Har funderat på att besöka Wasa Allé men det har aldrig blivit av. Igår var jag på med sonen på deras Wasa källare, jag antar att det är samma kockar men iallafall det ligger i källaren! Dessvärre var det bara nja. Min 8-åring som var med han sa "att det var sådär" om sina köttbullar. Hans mat låg i en plastlåda. Jag åt stekt fläsk och raggmunk. Men som du också nämner tjejen som jobbade där var topp!

Husmodern sa...

Hihi! Jag jobbar fortfarande pa min...

Sannah sa...

Hm, jag kan inte riktigt heller hur det blir med vidarebefodrandet. Sju års olycka låter ju iofs lite tufft...vi får väl helt enkelt ha lite is i magen och se hur det går!

Louise sa...

Jag har hört att man kan förlora smaksinnet om man inte skickar vidare, men jag vet inte om det är sant, det kan vara ett rykte också...

Jens sa...

Usch då, det vill jag ju inte råka ut för. Får hitta några lämpliga offer.

Kalla oss vad ni vill sa...

Jag håller totalt med, grodor är riktigt läskiga! mvh/malin