måndag 26 mars 2007

Fotboll och våfflor

Glad Maria bebådelsedag! Igår var det strålande fint vårväder och Vasa Boys Club skulle ha träning. På vägen bort till Heden passerade jag den katolska kyrkan St Jakob och såg att det var en väldig uppståndelse. Italienare, polacker och andra som bekänner sig till den katolska tron stod utanför och samtalade högt och ljudligt. Då kom jag på att det var ju Maria bebådelsedag idag och den stora våffeldagen. Precis som Louise som går in stenhårt för våfflor kände jag mig också tvungen att grädda några laggar när jag kom hem. Men först lite träning.

Kviberg den yngre laddar för att tjonga upp en långboll.

Vi spelade träningsmatch mot LL Black Sox och förlorade ganska brutalt. Menmen, vi höll god min och jag längtade ändå mest efter att få komma hem och grädda våfflor. Jag ville ha en matig variant till huvudrätt/förrätt och en vanlig till efterrätt. Jag utgick från det här receptet från Tasteline men bytte ut riven potatis mot palsternacka. Istället för att servera dem med parmesancreme körde jag på ryskt vis med stenbitsrom, creme fraiche och charlottenlök.



Visst är den vacker? Tycker faktiskt att den är rätt tjusig med det röda och gröna. Den blev riktigt god också! Purjon och palsternacka gör den tuggig och söt, ta gärna lite extra salt för att bryta av det. Jag var även tvungen att prova våfflan med en aning tryffelolja på och lite havssalt. Det var också gott men jag kände knappt smaken av tryffeloljan. Kanske har den blivit gammal och tappat smak.



Till efterrätt gräddades den andra halvan av smeten till mer klassiska frasvåfflor. Dessa serverades med lättvispad grädde, hjortronsylt och te till ett avsnitt av Black Adder.

4 kommentarer:

Louise sa...

Vilken färg på romen! Nästa lite obehagligt röd, men jag tror dig att det var gott! Varför kom jag inte igår på att ha palsternacka i också, det hade ju varit super gott! Nu måste man ju vänta ett år innan man orkar göra om hela den här proceduren igen, fast då ska det bli med palsternacka!

Louise sa...

Förresten får man en väldigt härlig vårkänsla av fotbollsbilden, men är det inte väldigt kallt att springa runt i shorts?

Jens sa...

Stenbitsromen är Willys egna så det kanske förklarar dn onaturliga färgen. Dessutom är bilderna tagna med min nya mobilkamera så därför kanske det ser lite konstigt ut. Igår var det 17 grader i Gbg så det var inte ett dugg kallt med shorts!

Louise sa...

OJ! Värsta sommaren, fast idag har vi det ganska varmt också!