fredag 9 mars 2007

Karibisk afton

I onsdags kväll hade vi karibisk afton borta i spelhålan i Lunden. Inspirationen kom ifrån en bok om karibisk matlagning som jag köpte för många herrans år sedan på den trevliga sommarmarknaden i Varberg men det här var första gången jag lagade karibiskt. Nytt för kvällen var också vår nya deltagare Henrik. Min förhoppning är att Henrik, som jobbandes på Systembolaget, ska kunna bidra med lite sjysta dryckestips som ytterligare kommer att höja framtida middagar. Det här är vad vi åt:

Laxpastrami med sötpotatisaioli
5 personer

3oo g laxfilé
valfria kryddor

saften från 1/2 citron
1/2 dl japansk soja
1 finhackad vitlöksklyfta
1 msk honung

1 sötpotatis
saften från 1/2 citron
2 vitlöksklyftor
1 äggula
1 dl rapsolja
salt och peppar

Ungefär de här bjöd min bror på för många år sedan. Vet inte hur karibiskt det egentligen är men mycket kryddor och lite sötpotais hör ändå dit. Ta 1/2 tsk av ett gäng valfria kryddor t.ex: senapsfrön, spiskummin, curry, paprikapulver, timjan, oregano, cayennepeppar osv. Rosta det som rostas bör och släng alla kryddor i en mortel tillsammans med salt, peppar och socker. Skär två skinnfria bitar av laxen i 3 cm breda bitar och rulla runt i kryddblandningen. Halstra laxbitarna i 30-45 sekunder i en mycket het och torr panna. Blanda soja, citron, vitlök och honung och låt laxen ligga i marinaden i plastpåse i ca 1 dygn. Aiolin gör du genom att först baka sötpotatisen mjuk i ugnen, ca 30 min. Gröp ur köttet och låt svalna. Blanda med äggulan och pressad vitlök. Du kan välja att rosta vitlöken tillsammans med potatisen för mildare smak. Börja vispa/mixa samtidigt som du häller i oljan i en tunn stråle. Droppa i citronen och salta och peppra. Vid servering tar du upp laxen och skivar den i centimetertjocka skivor och lägger upp med aiolin.


Karibisk gryta med kokosris
5 personer

3 sötpotatisar
250 g jamsrot
1 röd chilifrukt
några salladslökar
några kvistar timjan
ett paket okra
2 omogna bananer
1 röd paprika
3 stjälkar blekselleri
1 burk kokosmjölk
hummerfond
tabasco
salt och peppar
färsk koriander
4 goda chorizos

5 dl basmatiris
1 l vatten
några salladslökar
2 kvistar timjan
1 röd chili
kokosnötsmassa
1 burk kidneybönor
salt

Skala sötpotatis och jamsrot och skiva ganska tjockt. Skär ner övriga grönsaker, också ganska stora bitar. Fräs på alla grönsaker utom banan och okra i olja i en wokpanna. Häll på kokosmjölken och vatten så att det nästan täcker. Smaksätt med hummerfond, tabasco, salt och peppar. Efter halva tiden har du i banan och okra i stora bitar. När jamsen och sötpotatisen är mjuk är grytan färdig. Stek då dina chorizos och skiva dem i stora bitar och lägg på grytan i woken. Toppa med färsk koriander. Riset fixar du genom att fräsa lök, chili och timjan i olja i en tjockbottnad kastrull. Häll på vattnet och kokosmassan som får lösa upp sig. Häll i riset och bönorna och koka som vanligt ris. Servera med limeklyftor.



Efter förrätt och huvudrätt var vi proppmätta och helt zonkade. Till slut plockades bordet av och spel dukades upp. Det naturliga på en karibisk afton hade givetvis varit att spela Puerto Rico men till mitt förtret blev det gamla Settlers. Jag kom sist. Nästa gång ska jag föreslå att vi spelar poker så att jag får använda mitt fina pokerset.

Efter lite spelande orkade jag plocka fram desserten som jag hade förberett. Det är en variant på den här kakan från Arla. Jag bytte ut den vita chokladen i smeten mot två mosade bananer. Dessutom hade jag i en halv vaniljstång som fick puttra med smöret. Konjaken byttes ut mot rom och saft och skal från en lime. Glasyren på vit choklad behöll jag men spetsade den med lite extra rom. Toppa med rivet limeskal.


11 kommentarer:

Husmodern sa...

Spännande kaka! Den ser god och kladdig ut! Var den god? Jag skulle iofs inte för allt i världen byta ut vit choklad mot banan, det skulle möjligtvis vara på en karibisk afton, då...

Jens sa...

Den var god och den var kladdig. Jag har gjort den här kakan enligt orginalreceptet som fredagsfika på jobbet. Tyckte nog att den här var bättre för det blir väl heavy med med chokladen. Du får ju ändå vit choklad i glasyren...

K sa...

Fungerade det med bananen? Annars hade man ju kunnat ha matbanan i stället...

Louise sa...

Jag undrade just hur det gick med spelkvällen! Laxen verkar mycket god, den ska jag göra någon gång.

Bra att du skrev om okra, jag har alltid undrat vad de små gröna sakerna är för något. Hur smakar de egentligen?

Jens sa...

K: Min banan blev rätt mosig, inget fel i det men hade varit roligare om den hållt bättre. Antingen får man ha duktigt omogna bananer eller matbananer som du säger.

Louise: Laxen var bäst! Okra är riktigt roligt. Den blir väldigt snabbt mjuk och klibbig, mycket trevligt. Den smakar inte så mycket men man kan ana lite beska i eftersmaken.

Anonym sa...

Värden (som tvångsmatades med kaka efter att ha vunnit än en gång) kan intyga att den var riktigt god och att frånvaron av vit chocklad inte gjorde något!

Space babe sa...

Hej, tack för tipset, jag ska kolla upp Tom Alandhs krönikor om Carl Bildt imorgon. Kan du avslöja åt vilket håll han lutar? Eller förväntas jag förstå det av att han är SVT-anställd?

Space babe sa...

Vilken trevlig matblogg du har! Kan inte förstå att jag ej hittat hit tidigare. Vänlig mat, det låter underbart! Lite som comfort food.

Jens sa...

Kul att du gillar den!

Gitto sa...

åh vad gott det ser ut! Vi måste verkligen ses när jag når götet, jag väntar mig trerätters traktering! :)

Nej, men en öl måste vi i alla fall ta!

Jens sa...

Självklart, du kan få gratisbiljetter till Liseberg också!