torsdag 22 mars 2007

Kol- och stålunionen

Inför gårdagens mat- och spelkväll kände jag att jag ville äta något mellanting mellan vår- och vintermat. Vädret krävde precis det och när jag såg dom fina Thüringer Bratwurstarna från Helmut Walch var saken klar. Min bror, som var med mig och handlade, rekommenderade just Walch och det gjorde tydligen Leif Mannerström också. Jag tänkte alltså göra en liten choucroute-variant och då rekommenderade min bror att jag även skulle ha en bit kokt rimmad oxbringa till. Mycket kött tänkte jag, men visst. Nu var det stört omöjligt att hitta färdigkokt oxbringa utan det fanns bara rimmad sådan som man fick koka själv, något jag inte orkade. Det var synd eftersom det är så gott och hade man dessutom kunnat få med lite spad så hade det ytterligare lyft surkålen. Nu fick kålen istället puttra med ett tärnat äpple, en klyftad lök, lite kummin, honung, vitt vin och förstärktes på slutet med lite rökt sidfläsk och rostad potatis och palstenacka.


Korven var ljuvligt god med en mild och fin smak av kummin och timjan. Surkålen blev också mumsig och berömdes av den kräsne polske värden. Till det lite saltgurka och tysk senap. Vi drack ett Alsacevin till. Det kändes rätt med ett vin från det spännande området Alsace där den här rätten närmast kan sägas höra hemma.

Innan vi satte tänderna i korv och kål åt vi en liten lyxig förrättsmacka. En gräddig och god rödlökssill från Knippla Fisk på Olskrokstorget. En underbar försmak av våren och fick oss osökt att fundera på varför det inte säljs sill i fler sammanhang i Sverige. Emma som har bott i Holland berättade om hur man kunde köpa en hel sill på gatan med en massa rödlök på för 2 euro. Varför finns det helt enkelt inte mer varierad och framför allt svensk snabbmat i Sverige? Man skulle kunna sälja kroppkakor direkt på gatan precis som man säljer dumplings ur bambukorgar i Kina. Fler förslag?

11 kommentarer:

Louise sa...

Åh vad gott, nu blev jag hungrig fast jag precis ätit lunch! mums!! Jag ska också ha äpple i nästa gång.
Det finns ju lite variationer på snabbmat som typ crepes, korv med surkål och samiskt, men promlemet är ju att det inte finns i varje gathörn, man måste söka upp dem. Det är ju jobbigt för de finns aldirg där när man behöver dem som mest!
Om vi delar på en tunna sill så kan vi ju starta en kedja som säljer sill på gatan både i Göteborg och i Stockholm, vilken affärsidé!

Jens sa...

Visst, den ska heta serendipisk mat!

Louise sa...

Fint! Då kan man kombinera fisken med vad man vill för att få fram lyckade kombinationer, undrar om tryffel är gott till? Fast då är det ju inte så billigt längre förstås!

Gitto sa...

I Kalmar finns det faktiskt ett hål i väggen som säljer helt okej kroppkakor!

Jens sa...

Louise:
Det ska ju vara billigt och folkligt, nu är ju Mcdonalds det enda som är folkligt...

Gitto:
Sjyst! Sånt borde det finnas mer alltså. Göteborg har inget sånt, om man har tur kan man få en räkmacka under gbg-kalaset.. :(

Louise sa...

Ok, sill och ketchup! Folkligt! Kanske det blir en succé

Louise sa...

Tack för inspirationen, har fixat ihop låt liknade till lunch! Surkålen med äpple blev väldigt bra!

Kristina Eriksson sa...

Vi svenskar är lite dåliga på att förvalta vår egen matkultur (men desto bättre på att vara nyfikna på andras, på gott & ont)! I Skåne finns ju mycket sillburgare, sillmackor osv i gatuköken. Här på västkusten skulle vi kunna kränga makrillmackor (rökt med majjo o rödlök...)Kåges inne i saluhallen har ju lite sånt...

Jens sa...

Kristina:
Jo visst är det på gott och ont. Den vurm för svensk husmanskost som finns nu gäller mest finmat känns det som. Det borde vara en mer självklar del av streetfoodkulturen på samma sätt som en falafel eller en kebab är.

Anonym sa...

åh fy fan vad gott! det får bli mycket surkål i sommar! blir det nån påhälsning i skottland eller? du kan väl skicka ett mail!/max

Jonas Bergroth sa...

Var hittade du korven? Jag är på ständig jakt efter riktigt god grådaskig tysk bratwurst. Almö-livs på Tjörn har en god importerad, men inte Focus, märkligt nog.

Mycket nyfiken.