onsdag 28 mars 2007

Pastawok med korv, svamp och brysselkål

Det här är vad jag svängde ihop igår efter en joggingtur. Inbillar mig att det är bra återhämtningsmat. Gillar särskilt det här med uppvispat ägg i pastawoken. Det gör det lite likt chao fan, alltså stekt ris, en härlig kinesisk bukfylla.

Pastawok
1 person och matlåda

250 g pasta
8 små nürnbergerkorvar eller andra goda bratwurstar
200 g blandsvamp
200 g brysselkål
1/3 purjolök finstrimlad
2 msk kapris (gärna i salt)
2 ägg
(lite tryffelolja)
smör
salt och peppar

Koka pastan och låt rinna av. Koka brysselkålen hastigt och halvera. Stek korvarna för sig och skär sedan ner dom. Fräs svampen i smör i 5 min, salta och peppra. Ta i lite mer smör och sedan purjon och brysselkålen, fräs ytterligare ett par min. Lägg i korv, kapris och två ägg uppvispade ev. med lite tryffelolja. Rör runt någon minut tills äggen koagulerar och häll i pastan. Smaka av med salt och peppar och ev. lite mer tryffelolja.

5 kommentarer:

Louise sa...

Det verkar gott, bryssekål, korv och svamp då går det ju knappast att misslyckas!
Är det så att tryffelolja funkar extra bra med ägg och kål?

Jonas Bergroth sa...

Jädrar vad gott det ser ut. Och mättsamt.

Jens sa...

Jo, jag tycker det. Det får vara ganska milda smaker som tryffeloljan höjer upp (men inte avokado, varning!). Egentligen är korven lite för dominant men den är så god ändå!

Jens sa...

jonas:
Japp, bra om man ska bygga kropp :)

Kristina Eriksson sa...

Visst är det gott med ägg i pastan. Skulle kunna äta det varje dag!