lördag 3 mars 2007

Tema: Lamm

I fredags samlades hela familjen Toshach för att fira min fars 60-årsdag. Som jag nämnt tidigare så är det min näst äldste bror som regerar i köket och han hade valt olika delar av lamm som huvudingrediens. Jag tog mest bilder och har inte så mycket annat att tillägga, de talar bra för sig själv.
Det här är en halstar pilgrimsmussla toppad med lite riven pepparot. Den fick sedan sällskap av en skummig grönärtssoppa. Helt outstanding, förstår inte hur han fick så mycket smak på soppan utan att använda buljong. Misstänker att han hade i natriumglutamat...

Här en lite makaber bild på en stackars tryffel som vi fick stifta närmare bekantskap med senare.

Det här är inget annat än vackert. Lammrostbiff torrmarinerad i backtimjan, rosmarin och vitlök.

Det här är lammbräss som steks i smör. Helt sagolikt gott och kan väl bäst beskrivas som kalvbräss fast med en touch av lamm.

Det här är lammläggen. Den är först rimmad också med backtimjan och rosmarin. Sen har den långsamt confiterats i olivolja tills köttet ramlar av benen. Här har den till slut blivit till en ragu med sugar snaps, haricot verts och rostade körsbärstomater.


Här har all bitar fallit på plats på en tallrik. Klandra inte min bror för upplägget för det var självplock. Medurs med början vid den stora köttbiten som är rostbiffen bakad till saftig perfektion, rödvinssky, rostad amandinepotatis, en confiterad kinesisk vitlök, blomkålscreme smaksatt med tryffel och tryffelolja, ragu på lamlägg och slutligen några små bitar lammbräss.


Här en ostbricka med en ost dränkt i amarone som verkligen fick tungen att krulla sig och en synnerligen god pecorino. Till detta hade vi fikon-, päron- och en tyvärr möglig hemmagjord kvittenmarmelad.


Slutligen har vi en creme brulée smaksatt med med rivet apelsinskal och en sorbet på citron och earl grey.


Ja vad ska man säga? Allt var sagolikt gott och rätterna gick bara från klarhet till klarhet. Givetvis drack vi också en massa gott till men det enda jag la på minnet var ett 10 år gammalt vin som tyvärr inte åldrats med värdighet och ett glas sauternes till bruléen.

6 kommentarer:

Louise sa...

Jag känner snålvattnet rinna och magen börjar kurra!
Den marinerade rostbiffen ser fantastisk ut! Om det bara var jag som satt vid den här datorn skulle jag ha den som skrivbordunderlägg!

K sa...

Jag kommer nästa gång han fyller 60!

Anonym sa...

Oj första gången jag är inne här men det här lät otroligt gott.
Det vore trevligt att få recepten. speciellt på lamlägget? Kan du inte muta din bror eller fungerar hot? Det vore också intressant om hans soppa skilljer sig från min.
Super trevlig läsning.
Hälsa brorsan
/André

Anonym sa...

Herregud. Take me to dinner. jag är hyfsat kul och tar med god ost

Jens sa...

André: Är du någon gammal kollega till brorsan?

Sofia: Om du tar med dig god ost behöver du inte ens vara hyfsat kul.

Jens sa...

André: Lammläggen var bäst men jag har nog ingen närmare beskrivning än det som ges här. Marinera, confitera och gör ragu!