fredag 30 mars 2007

Vulgär lasagne

För att fira min namnsdag igår gjorde jag en extremt vulgär men väldigt god lasagne till mat- spelkvällen. Jag är inne i en korvperiod nu och jag har aldrig hört att någon gjort lasagne med korv förut så det fick testas. Sanningen att säga en jag nog inne i en köttperiod i allmänhet så därför åkte även ett paket Jägarbacon ner i korgen.

Vulgär lasagne
4 personer

2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
1 aubergine
2 paket krossade tomater (basilika)
5 salsiccias eller annan god korv
1 paket jägarbacon
2 msk mjöl
smör
6 dl mjölk
150 g fetaost
150 g riven ost
lasagneplattor
salt och peppar
oregano

Finhacka lök och vitlök. Tärna aubergine och fräs alltsammans i olja. Salta något. Slå på tomaterna efter 5 min. Skär ner bacon och stek den. Häll över i såsen. Stek korvarna, skär ner dom och häll i såsen. Smaka av med salt, peppar och oregano. Smält en stor matsked smör i en kastrull. Häll på mjöl och rör runt, slå på mjölk. Vispa konstant tills det kokar upp och låt koka några min. Rör i fetaost och hälften av den rivna osten. Varva i en smord långpanna med lasagneplattor, tomatsås underst och bechamel och riven ost överst.




Det här gick undan för vi var så hungriga och hade inte lust att vänta. Tomatsåsen hade kunnat slipas till mer och koka längre än 15 min men den fick fin smak ändå, inte minst av den rökiga jägarbaconen. Till det hade vi en variant på mango- och pomelosallad som värden slängde ihop. I brist på pomelo fick det bli grapefrukt och ruccolan byttes mot machesallad. Mycket gott! Efterrätten bestod av Almondys nya cheesecake lemon. Som ni märker var detta något av en italiensk afton. Romantisk musik spelades och intoxikerade av detta utbröt efter en stund ett veritabelt kramkalas:



5 kommentarer:

Louise sa...

Almondy, oj! jag har känt mig tvingad att äta detas daimtårta lite för många gånger, den är alltid iskall så man känner inte några smaker, nej jag försöker hoppa över den men i bland så måste man ju äta den för att vara trevlig. Fast jag har aldirg ätit cheesecaken den kanske är bättre?

Anonym sa...

Wohoo, jag är nästan en offentlig person nu!

Jens sa...

Louise:
Almondy är lite B men vi orkade verkligen inte göra något extra. Cheesecaken var rätt trevlig, alltid kul med en nyhet.

Johannes:
Du är numera en känd, svensk it-profil.

Kristina Eriksson sa...

Var köper du salsiccian här i stan? Har i ärlighetens namn inte lagt ner så mycket möda på att hitta den, men om du nu ändå vet ett bra ställe...

Jens sa...

Kristina:
Den här var ingen toppsalsiccia, det var Scans egen (dock deras nya "lyxvariant" med extra kött) och den köpte jag på ICA Olskroken. Jag är övertygad om att Aldardo borta vid Kungstorget har bättre salsiccia eller något av stånden i Stora Saluhallen.