torsdag 15 mars 2007

Laxrutan

Det underbara vädret igår fick mat- och spelgänget att längta efter något lite lätt och vårigt till middag. Fisk kändes därför givet och vi gick bort till den trevliga damen i en av fiskaffärerna på Olskrokstorget och bad att få lite gravad lax. Jag passade även på att fråga om de hade holländsk matjessill men fick veta att det var något som endast med tur kunde finna runt jul. Väldigt tråkigt tänkte jag som har gått och frågat runt i fiskaffärer i flera månader men bara fått nej till svar. Jag har bara ätit det en enda gång för någon sommar sedan när min bror bjöd på det i form av en liten munsbit. En skiva färskpotatis i botten, en bit sill, lite gräddfil, hackad gräslök och lite brynt smör på, mums! Sillen köps hel och är både jäst och lagrad så den får en mycket finare och komplexare smak än vanlig sill, mer åt ost- och ansjovishållet. Fick i alla fall veta att den går att beställa hem på 5-kilostunna så jag får hitta någon som vill dela med mig.

Laxen blev i alla fall halstrad i torr panna, be gärna om lite tjockare skivor i butiken för annars faller de sönder med en gång. På det lite smörfräst purjolök och rostade pinjenötter. Till höger en pytt på kastanjechampinoner och jordärtsskockor smaksatt med citron. Sen det bästa, dillstuvad potatis! Den blev faktiskt smaksatt med lite hummerfond bara för att det fanns stående, funkade riktigt bra.


Efter maten började vi med att spela Carcassone och det var halvkul. Det är ett spel som mest puttrar på utan riktiga känslor. I Settlers är det däremot ingen brist på känslor och det kändes kul att avrunda med det för en gångs skull. Extra kul också att jag vann, jippie!

6 kommentarer:

K sa...

Grattis till vinsten!

Vad är kastanjechampinoner?

Jag ber om ursäkt men jag var tvungen att slänga vidare en "utmaning" på dig.

Jens sa...

Tack! Jag vet inte, men det stod det på paketet! Kanske är det det som annars brukar kallas för skogschampinjoner..? Låter lite flottar med kastanje-... Kul med utmaning, ska kolla in!

Louise sa...

Åh, holländsk sill! Det är en maträtt som jag bara ätit en gång när jag var i Amsterdam när jag var 14 och det var hur gott som helst! Har försökt att återskapa med svensk sill och gräddfil och lök med funkar inte. Jag vill verkligen vara med på en tunna!
Konstigt att de bara tar in det vid jul, det är väl ingen jul mat.

Jens sa...

Vet inte om Posten uppskattar att man skickar sill, men visst!

Louise sa...

Min bror hänger ganska ofta nere i göreborg så han kan säkert frakta!
Kan man beställa tunna året om?

Jens sa...

Då löser vi det på något sätt. Jo, jag förstod det som så.