måndag 12 mars 2007

Serendipisk mat

Jag har gått och tänkt på att göra en terrin ganska länge nu. Själva konceptet är så väldigt tilltalande. Man tar några ingredienser, gärna några som i vanliga fall inte samsas men som man tvingar ihop i en liten formpressad limpa. En del gör man färs av och en annan låter man vara i bitar. Kanske blanda laxfärs med bitar av tysk grynig korv och en god saltgurka. Sedan servera den kall i fina skivor med lite värmande surkål. Hmm, kanske ska testa just det. Hursomhelst så kommer inom en snar framtid åtminstone en terrin att avverkas. Har nog tänkt på detta ända sedan förra julen då min bror (vem annars) gjorde den här lilla godingen. Terriner är verkligen typexemplet på serendipisk mat, alltså mat som tillkommer genom en serie slumpmässiga men lyckosamma omständigheter. Det är ju det hela Louise trevliga blogg går ut på!

8 kommentarer:

Husmodern sa...

Aha! Så det är det det betyder! Jag har gått och undrat lite och inte vågat fråga Louise...

Louise sa...

Lax och korv? Skulle jag aldirg ha kommit att tänka på att man kan kombinera men två goda saker borde ju bli gott tillsamans!

Jag brukar inte heller våga fråga men jag använder mig flitigt av wikipedia!

Det verkar vara något mystiskt med terrinlänken, vilket recept är det?

Jens sa...

Hmm... när jag provklickar på länken så kommer jag först bara till Gourmets förstasida men när jag klickar igen så kommer jag direkt till receptet. Prova några gånger. I vilket fall så är det 'Ljummen terrin med rödtunga, kalvbräss och tomatkompott' så det går att söka på det i receptdelen. Vi hade det julbordet men utan tomatkompott.

Anonym sa...

lax o korv?
Tja...nån gång ska ju vara den första - man får väl prova helt enkelt

K sa...

Terriner! Det låter ju som en jättebra idé! Om ett halvår kan vi ha terrintävling. Eller terrinutställning om man inte gillar att tävla.

Louise sa...

Jag fick upp rätt recept, det verkar väldigt gott!
Terrintävling/utställning låter jätte bra, jag ska börja öva!

Jens sa...

Tävling, visst! Det finns bara en klass, fri stil.

Louise sa...

Förresten hur gick det med bröd baket?